A tájékoztatásban kiemelték a kiállításnak külön jelentőséget adott, hogy a német kereskedelem jelentős képviselői mellett az édességek legnagyobb vásárlói, importőrei és forgalmazói között jelen voltak az árumustrán, így egyemek mellett a Walmart, a Carrefour, a Costco, a Schwarz Gruppe, a Tesco, az Aldi, az Edeka, a Rewe, az Amazon és a Walgreens is.
Az idén növekvő mennyiségben voltak jelen az árubemutatón a prémium termékek. Szokatlan ízkomponensek, természetes összetevőkre alapozott, növényi vagy rovar alapú fehérjékkel készülő rágcsálnivalók, továbbá a vegán, a vegetáriánus, a zsír- és a cukorcsökkentett, valamint az igazoltan etikus körülmények között előállított termékek. Ezzel a jól kitapintható tendenciával együtt, azonban a kiállítás gerincét továbbra is a hagyományos édességek adták.
A kiállítókat szondázva az általános vélemény az volt, hogy az üzleti várakozások optimisták, de nem kerülhető meg, hogy az édesipar számos kérdéssel néz szembe. A fogyasztók megváltozott vásárlási szokásai, a preferenciák változása, az ökológiai elvárások előtérbe kerülése, mint például a fenntarthatóság, a környezeti és társadalmi érdekek betartása az ellátási láncban, valamint az egyre rövidebb innovációs ciklusok mind fontosabbá válnak. A szabályozás változásai is sok országban jelenthetnek kihívást. Az élvezeti érték, az autentikus termékek, a fenntarthatóság, valamint a különféle trendek és igények kombinálása az alkalomhoz vagy az évszakhoz igazodva kulcsfontosságúak a vásárlói döntések szempontjából.
Növekszik a fogyasztói igény az előre csomagolt kis, kompakt ételek iránt, amelyekről külön szekció szólt a kísérő rendezvényeken. Ezek között megtalálhatók a sütőben vagy mikróban sült ropogtatnivalók, egyedi termesztési régiókból származó diófélék és ínyenc magvak különféle fajtái, a belőlük készült szeletek, innovatív zöldségcsipszek, zöldségsnackek, rizssnackek és más, gabona vagy zöldség alapú harapnivalók, mint a burgonyachips új alternatívái. A bio-, vegán-, vegetáriánus-, csökkentett zsírtartalmú, cukormentes, glutén- és laktózmentes mellett erősen növekvő a halal- és kóser piac is, amely területeken még van piaci rés a gyártók számára – jelzi a magyar szakmai szervezet.
A táplálékok fehérjével dúsítása mind gyakoribb. Például már számos snack szeletet állítanak elő magas fehérjetartalmú összetevőkből, gyakran gyümölcsökkel vagy zöldségekkel kombinálva. Friss fejlemény a növényi fehérjék, például a lencse, a bab és a borsó fokozott felhasználása, amely összetevőként szolgálhat például a diófélékkel és kender-adalékanyagokkal dúsított müzliszeletekben, vagy a ropogós snack-ekben. A rovarszeletek sem hiányoztak a vásári kínalatból, például zöld hangyákkal dúsított csokoládét, rovarfehérje-rudakat, valamint csokoládéval bevont szöcske snacket is bemutattak.
A gyümölcstrend egyre meghatározóbb, legyen szó klasszikus szárított gyümölcsről, egzotikus bogyókról, diófélékről vagy gyümölcsgranulátumokról: a természetes gyümölcsösszetevőkkel készült pasztillák, szeletek, golyók, vagy más természetes gyümölcsalapú harapnivalók egyre népszerűbbek. Összetevőik lehetnek például alma, kajszibarack, datolya, bogyós gyümölcsök, gránátalma, málna, áfonya, vagy egyéb édesítetlen száraz gyümölcsök és diófélék. Ízesítésnek előszeretettel alkalmazzák a citromot, lime-ot és a mentát.
A következő ISM-re jövőre, január 31. és február 3. között kerül sor Kölnben. A Magyar Édességgyártók Szövetsége bízik abban, hogy 2021-ben még több magyar cég lesz jelen az eseményen – tartalmazza az összefoglaló.