A Holland Alma Kft. Naturalma® Programját az almatermelők egyre szélesebb rétege ismeri meg annak ellenére, hogy a program céljainak és az abban szereplő új almafajtáknak a bemutatása csak 2010 novemberében kezdődött el.
A célhoz vezető út egyik állomásaként a Naturalma® Program munkatársai a BioFach kiállításon jártak annak érdekében, hogy a „naturalmás” gazdák majdani termésmennyiségének külföldi levezetésére piacot, az organikus termeléshez pedig tapasztalt szaktanácsadókat keressenek. Az alábbi beszámoló az ott szerzett tapasztalatok összegzése.
A kiállítás méreteinek érzékeltetésére néhány adat: 2522 kiállító cég – 70%-uk külföldi. A teljes beltéri kiállítási terület 47 hektár. A látogatók száma 40 000 fő, körülbelül 40%-nyi külföldi aránnyal. A kiállítással párhuzamosan szakmai konferenciákat is rendeztek, kereken 140 szekcióban.
A világon 160 ország állít elő valamilyen bio terméket. Az európaiak közül a bio termékek területi arányát tekintve Ausztria viszi a pálmát (18%), az osztrákokat pedig Svájc (10%), Csehország (9,4%), Olaszország (8,9%) követi a sorban.
A kiállítás mellett párhuzamosan zajló konferencia négy előadásán vettünk részt, melyek elsősorban a bio gyümölcsök marketingjével, piaci pozícionálásával foglalkoztak. Az itt szerzett tapasztalatokat a Naturalma® árualap értékesítés elősegítésében azonnal kamatoztatni is tudtuk.
A kiállításon a feldolgozott alma termékek nagy számban voltak jelen. Találtunk kifejezetten csak egy-egy speciális almafajtából natúr sûrítményt előállító céget, akikkel tárgyalást is kezdeményeztünk. A Naturalma® Programban szaporított Red Topaz, Rozela, Luna, Sirius, Orion fajták termésére több helyen is fogadókész keresletet tapasztaltunk, amennyiben ezek gyümölcsét képesek vagyunk organikus gazdálkodás keretein belül előállítani.
Meglepő volt viszont az asztali almát előállító és forgalmazó vállalkozások alacsony száma a 2011-es BioFach-on. Ezek a cégek is főként svájci és osztrák vállalkozások voltak. Azt tapasztaltuk, hogy ezen cégek mindegyike végez termelő tevékenységet is (30–150 ha bio almaültetvény), viszont mindegyikük a termeléséhez képest jóval nagyobb volumenben kereskedik is asztali minőségû bio almával.
A kiállítóknál szinte minden standon megtaláltuk a Topaz fajtát. A Naturalma® Program keretén belül szaporított Red Topaz fajtánkat ismerik, de még csak néhány hektáros szinten termelik. Másik piros fajtánkat, a Rozelát egyik kiállító cég se ismerte, pedig ez a fajta mind küllemben, mind élvezeti értékben messze felülmúlja a Red Topazt.
A nyugat-európai fogyasztók alma fajta ismerete sem jobb a hazánkban megszokottól. Ez is azt erősítette meg bennünk, hogy a következő BioFach-on már kiállítóként kell megjelennünk. Szembeötlő volt még a sárga fajták hiánya a kiállításon. Étkezési célra megfelelő, mutatós, tárolható és jó ízû rezisztens fajták eddig nem voltak a piacon. Új fajtáinkkal igazi újdonságot tudunk kínálni mind a hazai, mind a külföldi organikus termékfogyasztók számára.
A BioFach egyben Európa legnagyobb kóstolóval egybekötött termékbemutatója is, almát viszont sehol nem kóstoltattak. Ez a feladat is ránk vár! A legnagyobb biotermék-fogyasztó Németországban be kell mutatnunk a Golden Sunshine Line sorozat tagjaként szaporított Luna, Sirius és Orion fajtáinkat, sőt nem csak meg kell mutatni, hanem meg is kell kóstoltatni őket! Azon a véleményen vagyunk, hogy ha a nyugati fogyasztó előtt nincsenek sárga fajták, akkor nem is tud utánuk nyúlni a boltok polcain.
A Holland Alma Kft. Naturalma® Programja nem csak biotermesztőknek szól, de szeretnénk, ha minél nagyobb arányban tudnánk e program keretén belül bio terméket előállítani. Az egyébként is különleges minőséget jelentő Naturalma® árualapon belül a bio alma extra prémiumkategóriát jelentene. Ennek érdekében olyan külföldi bio szaktanácsadókkal is felvettük a kapcsolatot, akik maguk is termelnek, van magyarországi tapasztalatuk és operatív szaktanácsadásra is képesek idehaza. Ennek első lépéseként idén nyáron több fordulós bio alma termesztési szemináriumot szervezünk a Naturalma® Klub tagjainak, amit később külföldi tanulmányutak is fognak követni.
A piaci trendeket illetően elmondható, hogy ma a biotermesztés és fogyasztás már egyértelmûen kinőtt a „nyugati hóbort” jellegből, és nagyon jelentős, a termelőknek extra nyereséget biztosító mûvelési módot jelent. Jellegénél fogva összenőtt a fenntartható fejlődés eszméjével, és szintén összekapcsolódott a „fair trade” elveivel, ahol a termelőket nem kizsákmányolva, korrekt, megélhetést biztosító árakon zajlik a termények átvétele.