A fejlődő üzemeknek mindinkább kulcsfontosságú gépe a 145 kW (180 LE) teljesítményû traktor.
A szigetországban kiadott forgalmi engedélyek statisztikájában ezek a legkelendőbb gépcsoportok egyikéhez tartoznak. 2007. őszén az angol Farmers Weekly Magazin munkatársaival együtt az angliai Norfolkban végeztek gyakorlati összehasonlító vizsgálatokat a felsorolt négy erőgéppel:
- Claas Axion 820
- Fendt 718 Vario TMS
- New Holland T 7040
- John Deere 7530 Premium
A gyakorlati bevetésekben a traktoroknak szántásban 6-fejû Dowdeswell ekével kellett bizonyítani. A kardánhajtást igénylő munkákhoz egy 4 m-es Maschio forgóborona állt rendelkezésre. A közúton a traktorokkal 18 t teherbírású tandempótkocsival haladtunk. A traktorokról a következő rövid vélemények alakultak ki.
Tapasztalatok és hazai felhasználói vélemények
Claas Axion 820
Az új Axion-nal a Claas cég először vállalt összehasonlító tesztelést. Azonban a fokozatmentes váltó és a turbó még nem állt rendelkezésre. A rosszul beállított befecskendező berendezés és a kevés üzemóraszám sajnos rontotta a teszteredményt. John Deere gyártmányú motorja egyértelmûen gyengébbnek bizonyult, mint a JD-7530-ba épített hasonló motor.
A Claas fejlesztésû vezetőfülke, a váltó és a hidraulika rendszer jó konstrukció.
Kovács Sándor , Petőfi Sándor Mg. Tsz., Szalkszentmárton, szövetkezeti elnök
A korábbi Fiat 180-90 traktorainkat cseréltük le 2009 februárjában három CLAAS AXION 820 típussal. A gazdaságban tárcsázást, középmély lazítást, vetést, talajelmunkálást végeznek. Február óta mintegy 550-580 üzemórát dolgoztak, fogyasztásuk elérte a 22-37 l/üzemórát, igaz ez mind az extrém talajviszonyoknak köszönhető. Apróbb meghibásodások előfordultak, de ezeket a márkaszerviz garanciában elhárította. A traktor kényelmes és a kezelői komforttal is maximálisan meg vagyunk elégedve, köszönhetően a négy ponton rugózott fülkének. Meg kell hagyni, hogy a rájukszabott feladatokat jól teljesítik, megbízhatóak. Mondhatni, a napok mûszaki szempontból „eseménytelenül” telnek. Mindent összevetve a gépet bárkinek szívesen ajánlom, hiszen azok a paraméterek, amiket a gyártó leírt, teljesültek. A CLAAS márkanév és a német pontosság megmutatkozik a traktorban.
Fendt 718 Vario TMS
A dizájn és főleg a vezetőfülke időközben idejemúlt ugyan, a Fendt mégis egyre növeli a motor és a váltó méreteit, azonban a turbó hiányzik róla. A traktor kezes, és a teszt során – holott kisebb, kompaktabb, mint a többi – jól lépést tartott a „nagyobbakkal”. A Vario hidraulika rendszere évekkel ezelőtt kialakított konstrukció, mely még mindig óriási lehetőségeket kínál.
Ebben azonban mindenekelőtt az ősrivális, a John Deere nagyon sok lemaradást behozott. Egy frissítés ráférne a Vario 718, illetve a 818 típusokra.
Árbogást Gyula, Árbogást Kft., Attala
Kényszervállalkozóként kezdtem gazdálkodni még 1994-ben. Jelenleg 120 hektáron termelek kukoricát, búzát és napraforgót. Két évvel ezelőtt vásároltam meg a Fendt 718 Vario-t, mellyel azóta nagyjából 1200 üzemórát dolgoztam. A vásárláskor az alapfelszereltségen túl még a TMS rendszert (Tractor Management System) és hátsó keréksúlyt kértem opcióként. Ezeken kívül másra nem is volt szükség, hiszen a traktorban minden benne van, ami szükséges.
A Fendt-et talajmunkáknál és terményszállításban használom. A fogyasztása igen jónak mondható, ez szántásban mintegy 18-20 l/üzemóra mennyiséget jelent. A fülke kiválóan zár, pormentes, igaz kicsit szûk. A Fendt Vario terminálja elsőre kicsit megijesztett, de használata közben rájöttem, hogy mennyire életszerû. Pillanatok alatt belejöttem a kezelésébe. A logikus felépítés a német precizitást tükrözi. A gépet bárkinek ajánlanám, az ára a minőségével arányos.
New Holland T 7040
A dizájnos traktort egy átütő erejû motor, és jó felhasználói értékek jellemzik. A tesztcsoport tagjai közül ugyan a legkevesebb váltófokozattal rendelkezik, viszont mindegyik sebesség terhelés alatt kapcsolható. A váltó automatikus funkciói megfelelőek. A jó tulajdonságok mellett érdemes a traktor kezelési koncepcióját továbbfejleszteni. Összességében kiváló erőgép, nemhiába volt annak idején az „év traktora”.
Kovács Gábor, Szabadszentkirályi Mg. Zrt., Szabadszentkirály főagronómus
Társaságunk 1300 hektár területen gazdálkodik, melyből 1100 ha saját terület, még a további 200 hektáron szolgáltatást végzünk. Erőgép parkunkban jelenleg három T-szériás New Holland is megtalálható, köztük a 2009-ben pályázat segítségével megvásárolt T7040-es. Rövid idő alatt mintegy 600 üzemórát dolgoztunk vele. Eddig terményszállításban és az őszi mélyszántásban dolgozott négyfejes Vogel&Noot ekével. Utóbbi esetében igen kötött talajon 22-25 l/ha üzemanyag-fogyasztást produkált, vagyis nem mondhatnám egy „üzemanyagfalónak”. Véleményünk szerint a traktor könnyen kezelhető, a fedélzeti komputer igen kezelőbarát, a gombok és a karok kézre esnek. Úgy gondolom, hogy jó ár/érték arányú traktort vásároltunk, mely megbízható és üzembiztos.
John Deere 7530
Ezzel a modellel a John Deere gyökeresen új, modern traktort alkotott. A szántóföldön és a közúton egyaránt jó eredményeket ért el. Az Auto-Power (automata váltó) és a motor jó összhangban dolgoznak. Talán a motorfordulatszám-szabályzó mûködhetne egy kicsit gyorsabban. A kezelőszervek jól sikerültnek és egyszerûnek tûnnek, bár már túl sok olyan funkció került a terminálba, melyek korábban „analóg” módon is egyszerûen kezelhetők voltak.
Kép- és szövegforrás: Top Agrar 4/2008., 100–111. oldal.
Fordítás: -an-