A teszt részletes eredményeivel Dr. Nagy Béla (SZIE Gm. Kar) alábbi írásából ismerkedhetnek meg.
A Zetor Proxima 8441.1 traktor vizsgálata és eredményeinek értékelése
A ZETOR 2005-ben kialakította a traktorcsalád jelentősen új változatát, a ZETOR Proxima 8441.1 típusjelû traktort, melynek vizsgálatát a ZTR-AGRO Kft. és a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Rendszertechnikai Intézete együttmûködése keretében elvégeztünk. A vizsgálatokra egyeztetett, a szabványnak megfelelő tematika szerint és időpontban került sor.
A MÉRÉSI EREDMÉNYEK FELDOLGOZÁSA, ÉRTÉKELÉSE
Motorteljesítmény jellemzők
A mért értékek alapján megszerkesztett nyomaték-fordulatszám jelleggörbe a 2. sz. ábrán látható.
A TLT fékezés eredménye és a hajtáslánc alapján a főtengelyre módosított jelleggörbe látható a 3. sz. ábrán.
A motorrugalmasság: K=1.27 érték, ami a munkavégzés során a motor kellő nyomatéktartaléka révén az átmeneti megnövekedő ellenállások legyőzésére alkalmassá teszi.
A motor fajlagos hajtóanyag fogyasztása is megfelel a korszerû motorokkal szemben támasztott követelményeknek (250–260 g/kWh a névleges teljesítménynél).
A vontatási vizsgálatok alapján megszerkesztett vontatási jelleggörbe (4. sz. ábra) jól szemlélteti, hogy a traktor terep 1–5 és országúti 1 sebességfokozataiban a traktortömeg korlátozza a nagyobb vonóerő kifejtés lehetőségét. Ezekben a sebességfokozatokban a traktor jó választási lehetőséget biztosít a munkavégzés feltételeinek megválasztásához. A traktortömeg-növelés pl. pótsúlyozással, jó lehetőséget biztosít a gépcsoport üzemeltetési jellemzőinek javítására, azonban ennek határt szab a tengelyek terhelhetősége.
A sebességcsökkentő (ún. nyomatékváltó) mûködtetésére vonatkozó mérések alapján kijelenthető, hogy az eredeti terhelési állapot visszaállása a mûködtető kapcsoló kikapcsolása (az ún. túlterheléses állapot megszûnését követően) esetén rendeltetésszerûen bekövetkezik. (Természetesen a kapcsolót folyamatos üzemben mûködtetni nem lehet, ezért annak bekapcsolt állapota mellett a vontatási jelleggörbe meghatározása sem lehetséges.) Hatása a mérés alapján a sebességcsökkentés révén (átlagosan 13% sebességcsökkentés egy hajtásmódosítás eredményeként) a vonóerő, így a slip csökkentése, majd az átmeneti ellenállás legyőzése után az eredeti állapot helyreállítása.
A traktor alkalmazás-technológiai vizsgálatát kétféle munkagép esetén végeztük el. Megállapítható, hogy a traktor teljesítményéhez igazodó munkagépekkel történő gépcsoport kialakítása során a traktor kapcsoló berendezése a vonatkozó szabványnak megfelelően kielégíti a követelményeket. A munkagépek beállítása gyorsan, megfelelő minőségben elvégezhető.
A két munkafolyamat során mért jellemzők alapján, az adott talajon:
- szántásban: 0,32 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és
22,3 kg/ha fajlagos fogyasztás, - szántóföldi kultivátorral: 1,41 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és 4,98 kg/ha fajlagos fogyasztásérték adódott.
Ezek az értékek a vizsgált traktor kategóriájában kedvező értékeket jelentenek.
Összhangban a traktor vontatási vizsgálatával kapcsolatban leírtakkal, ezek az üzemeltetési mutatók pótsúlyozással jelentősen tovább javíthatók, mivel a laza talajon a talaj nyírószilárdsága korlátozta a kifejthető vonóerőt, így az esetlegesen alkalmazható magasabb sebességfokozatot. (A motor mért jellemzői alapján a terhelés messze elmaradt az optimálistól.)
ÖSSZEFOGLALÁS
A ZETOR Proxima 8441.1 traktor rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel különféle szántóföldi, ill. szállítási munkák végzése.
A traktor vezetőfülkéjének kialakítása, a kezelőszervek és a kijelző mûszerek elhelyezése megfelel az ergonómiai követelményeknek, egyben jól tájékoztatják a gépkezelőt.
A traktor munkagép kapcsolás szempontjából fontos kapcsolóelemei megfelelnek a vonatkozó szabványnak és biztosítják a kapcsolt munkagépek megfelelő beállítását.
A traktor TLT fékezéssel történt motorvizsgálatának eredményei szerint a teljesítményleadó tengelyről levehető névleges, egyben maximális teljesítmény 57 kW, 2200 1/min motorfordulatszám mellett. A motor maximális nyomatéka 670 Nm, így a motorrugalmassági tényező (a maximális nyomaték és a névleges fordulatszámhoz tartozó nyomaték aránya) 1,27, ami az adott traktorkategóriában jónak nevezhető.
A névleges fordulatszámhoz (teljesítményhez) tartozó fajlagos hajtóanyag-fogyasztás 254 g/kWh. A motor minimális fajlagos hajtóanyag fogyasztása 1600 1/min fordulatnál 233 g/kWh. A mérések során kapott eredmények megfelelnek (esetenként kedvezőbbek) a gyártó által megadott teljesítmény és fogyasztásértékeknek.
A teljesítményleadó tengely (TLT) fordulatszáma motorfordulatszám arányos, mely teljesítmény és munkaminőség szempontjából is megfelel a munkagépek mûködtetésére.
A vontatási vizsgálatok eredményei igen kedvezőek. A maximális vontatási hatásfok több sebességfokozatban is meghaladja a 60%-ot, a kapcsolható munkagépek sebességigényét tekintve igen fontos T.5, O.1 és O.2 sebességfokozatokban mért 68–73%-os vontatási hatásfok kiemelkedő. A maximális vontatási teljesítményhez tartozó vonóerő 16–17 kN, 9,5–10 km/h haladási sebesség mellett, ami jól megfelel a traktor kategóriájának.
A vontatási vizsgálat során bekapcsolt mellsőkerék-hajtás hatása abban jelentkezik, hogy a mellső kerekeknél jelentkező slip értéke 30–50%-a a hátsó keréknél jelentkező értéknek, ami a hátsó tengelyek adhéziós tömegével kapcsolatos kérdéseket vethet fel.
A traktor sebességfokozatai a két speciális mászó fokozatot nem számítva megfelelő lépcsőben követik egymást, ezzel segítve az adott munkagéppel optimális sebesség megválasztását, egyben a szállítási munkákhoz szükséges sebességgel is rendelkezik.
A munkagépes vizsgálatok eredményei megerősítik az egyéb méréseknél tapasztaltakat. A traktorral kedvező üzemeltetési paraméterek mellett lehet célszerû gépkapcsolatokat kialakítani. Mûszaki paraméterei mind a vontatott, féligfüggesztett és függesztett gépek, mind a TLT hajtást igénylő gépek kapcsolására jó lehetőséget biztosítanak.
A cikk szerzője: Dr. Nagy Béla