2024. november 5. kedd Imre

Méltó utód: Zetor Proxima

Agro Napló
A Szent István Egyetem Gépészmérnöki Karának Rendszertechnikai Intézete nemrégiben tesztnek vetette alá a Zetor család legújabb tagját, a Zetor Proximát. A kapott eredmények alapján elmondható, hogy a Proxima méltó utódja a Super típusnak és rendelkezik azokkal a jellemzõkkel – kiemelkedõ vontatási hatásfok, alacsony fogyasztás, kedvezõ üzemeltetési paraméterek –, melyek egy kitûnõ ár-érték arányú traktorrá, egyben a Zetor márkanév megérdemelt viselõjévé teszik.

A teszt részletes eredményeivel Dr. Nagy Béla (SZIE Gm. Kar) alábbi írásából ismerkedhetnek meg.
A Zetor Proxima 8441.1 traktor vizsgálata és eredményeinek értékelése
A ZETOR 2005-ben kialakította a traktorcsalád jelentősen új változatát, a ZETOR Proxima 8441.1 típusjelû traktort, melynek vizsgálatát a ZTR-AGRO Kft. és a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Rendszertechnikai Intézete együttmûködése keretében elvégeztünk. A vizsgálatokra egyeztetett, a szabványnak megfelelő tematika szerint és időpontban került sor.

A MÉRÉSI EREDMÉNYEK FELDOLGOZÁSA, ÉRTÉKELÉSE

Motorteljesítmény jellemzők

A mért értékek alapján megszerkesztett nyomaték-fordulatszám jelleggörbe a 2. sz. ábrán látható.

A TLT fékezés eredménye és a hajtáslánc alapján a főtengelyre módosított jelleggörbe látható a 3. sz. ábrán.

A motorrugalmasság: K=1.27 érték, ami a munkavégzés során a motor kellő nyomatéktartaléka révén az átmeneti megnövekedő ellenállások legyőzésére alkalmassá teszi.

A motor fajlagos hajtóanyag fogyasztása is megfelel a korszerû motorokkal szemben támasztott követelményeknek (250–260 g/kWh a névleges teljesítménynél).

A vontatási vizsgálatok alapján megszerkesztett vontatási jelleggörbe (4. sz. ábra) jól szemlélteti, hogy a traktor terep 1–5 és országúti 1 sebességfokozataiban a traktortömeg korlátozza a nagyobb vonóerő kifejtés lehetőségét. Ezekben a sebességfokozatokban a traktor jó választási lehetőséget biztosít a munkavégzés feltételeinek megválasztásához. A traktortömeg-növelés pl. pótsúlyozással, jó lehetőséget biztosít a gépcsoport üzemeltetési jellemzőinek javítására, azonban ennek határt szab a tengelyek terhelhetősége.

A sebességcsökkentő (ún. nyomatékváltó) mûködtetésére vonatkozó mérések alapján kijelenthető, hogy az eredeti terhelési állapot visszaállása a mûködtető kapcsoló kikapcsolása (az ún. túlterheléses állapot megszûnését követően) esetén rendeltetésszerûen bekövetkezik. (Természetesen a kapcsolót folyamatos üzemben mûködtetni nem lehet, ezért annak bekapcsolt állapota mellett a vontatási jelleggörbe meghatározása sem lehetséges.) Hatása a mérés alapján a sebességcsökkentés révén (átlagosan 13% sebességcsökkentés egy hajtásmódosítás eredményeként) a vonóerő, így a slip csökkentése, majd az átmeneti ellenállás legyőzése után az eredeti állapot helyreállítása.

A traktor alkalmazás-technológiai vizsgálatát kétféle munkagép esetén végeztük el. Megállapítható, hogy a traktor teljesítményéhez igazodó munkagépekkel történő gépcsoport kialakítása során a traktor kapcsoló berendezése a vonatkozó szabványnak megfelelően kielégíti a követelményeket. A munkagépek beállítása gyorsan, megfelelő minőségben elvégezhető.

A két munkafolyamat során mért jellemzők alapján, az adott talajon:

  • szántásban: 0,32 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és
    22,3 kg/ha fajlagos fogyasztás,
  • szántóföldi kultivátorral: 1,41 ha/h területteljesítmény (tiszta húzásban) és 4,98 kg/ha fajlagos fogyasztásérték adódott.

Ezek az értékek a vizsgált traktor kategóriájában kedvező értékeket jelentenek.
Összhangban a traktor vontatási vizsgálatával kapcsolatban leírtakkal, ezek az üzemeltetési mutatók pótsúlyozással jelentősen tovább javíthatók, mivel a laza talajon a talaj nyírószilárdsága korlátozta a kifejthető vonóerőt, így az esetlegesen alkalmazható magasabb sebességfokozatot. (A motor mért jellemzői alapján a terhelés messze elmaradt az optimálistól.)

ÖSSZEFOGLALÁS

A ZETOR Proxima 8441.1 traktor rendeltetése függesztett, féligfüggesztett és vontatott munkagépekkel különféle szántóföldi, ill. szállítási munkák végzése.
A traktor vezetőfülkéjének kialakítása, a kezelőszervek és a kijelző mûszerek elhelyezése megfelel az ergonómiai követelményeknek, egyben jól tájékoztatják a gépkezelőt.

A traktor munkagép kapcsolás szempontjából fontos kapcsolóelemei megfelelnek a vonatkozó szabványnak és biztosítják a kapcsolt munkagépek megfelelő beállítását.

A traktor TLT fékezéssel történt motorvizsgálatának eredményei szerint a teljesítményleadó tengelyről levehető névleges, egyben maximális teljesítmény 57 kW, 2200 1/min motorfordulatszám mellett. A motor maximális nyomatéka 670 Nm, így a motorrugalmassági tényező (a maximális nyomaték és a névleges fordulatszámhoz tartozó nyomaték aránya) 1,27, ami az adott traktorkategóriában jónak nevezhető.

A névleges fordulatszámhoz (teljesítményhez) tartozó fajlagos hajtóanyag-fogyasztás 254 g/kWh. A motor minimális fajlagos hajtóanyag fogyasztása 1600 1/min fordulatnál 233 g/kWh. A mérések során kapott eredmények megfelelnek (esetenként kedvezőbbek) a gyártó által megadott teljesítmény és fogyasztásértékeknek.

A teljesítményleadó tengely (TLT) fordulatszáma motorfordulatszám arányos, mely teljesítmény és munkaminőség szempontjából is megfelel a munkagépek mûködtetésére.

A vontatási vizsgálatok eredményei igen kedvezőek. A maximális vontatási hatásfok több sebességfokozatban is meghaladja a 60%-ot, a kapcsolható munkagépek sebességigényét tekintve igen fontos T.5, O.1 és O.2 sebességfokozatokban mért 68–73%-os vontatási hatásfok kiemelkedő. A maximális vontatási teljesítményhez tartozó vonóerő 16–17 kN, 9,5–10 km/h haladási sebesség mellett, ami jól megfelel a traktor kategóriájának.

A vontatási vizsgálat során bekapcsolt mellsőkerék-hajtás hatása abban jelentkezik, hogy a mellső kerekeknél jelentkező slip értéke 30–50%-a a hátsó keréknél jelentkező értéknek, ami a hátsó tengelyek adhéziós tömegével kapcsolatos kérdéseket vethet fel.

A traktor sebességfokozatai a két speciális mászó fokozatot nem számítva megfelelő lépcsőben követik egymást, ezzel segítve az adott munkagéppel optimális sebesség megválasztását, egyben a szállítási munkákhoz szükséges sebességgel is rendelkezik.

A munkagépes vizsgálatok eredményei megerősítik az egyéb méréseknél tapasztaltakat. A traktorral kedvező üzemeltetési paraméterek mellett lehet célszerû gépkapcsolatokat kialakítani. Mûszaki paraméterei mind a vontatott, féligfüggesztett és függesztett gépek, mind a TLT hajtást igénylő gépek kapcsolására jó lehetőséget biztosítanak.

A cikk szerzője: Dr. Nagy Béla

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?