FENDT 936 Vario traktor
A kiállítás három aranyérmének egyikét a FENDT 936 Vario nehéz univerzális erőgépe kapta, amely teljesítményével, technikai újdonságaival (motor; erőátviteli rendszer; hidraulika stb.) és nem utolsósorban „megjelenésével” méltán érdemelte ki a zsûri és szakemberek elismerését. Az erőgép energiaforrása egy új fejlesztésû, üzemanyagtakarékos, 6 hengeres (huszonnégy szelepes), nagynyomású (Common-Rail) befecskendezési rendszerû, EDC 7 (electronic diesel control) elektromos vezérlésû Deutz motor (típusa: TCD 2013 LO6 4V), amely 7,14 literes hengerûrtartalom, és 1600 bar befecskendezési nyomás mellett teljesíti a TIER III füstgáz-kibocsátási szabványok előírásait. A DEUTZ motor –1800 min-1 fordulatszámon – maximálisan 265 kW (360 LE) teljesítmény leadására képes, (ECE-R 24 szerint), és biodízel (RME) üzemanyagokkal is üzemeltethető. A motor Visctronic elektronikus vezérlésû hûtőrendszere az ideális ventilátor fordulatszám mellett az üzemeltetés gazdaságos hatékonyságát is biztosítja. A motorteszteken mért 195 g/kWh fajlagos hajtóanyag-felhasználás, és a 660 literes üzemanyagtartály kedvező üzemeltetési feltételeket eredményez a szántóföldi és a szállítási munkákban egyaránt. Az erőgép fokozatmentes sebességváltója (ML 260) – az ismert Vario hajtás előnyeivel – max. 60 km/h végsebességet biztosít, s mindezt a motor (üzemanyag-takarékos) 2000 min-1 fordulatszámánál. A traktor hidraulikus rendszerének mûködtetését egy 160 l/min folyadékszállítású axiál-dugattyús hidraulikaszivattyú végzi el, amely 6 kettős mûködésû hidraulikus szelepe segítségével alkalmas az erőgépre kapcsolt munkagépek üzemeltetésére. A hátsó hárompontos függesztőszerkezet emelőképessége 11 770 kg, míg a mellső 5500 kg tömeg emelésére képes. Az erőgép jó menettulajdonságait az elektronikusan vezérelt, független mellsőkerék rugózás, az FSC (Fendt Stability Control) sebesség stabilizátor, a kétkörös négy kerékre ható fékrendszer segíti elő. A gépkezelő kényelmét az x5 magas komfortú panoráma kabin – 5,5 m2 üvegfelület, rugózott fülke, 320°-os horizontális és 145°-os vertikális látószöggel, 70 dB(A) zajszint – biztosítja, ill. az ún. Vario Center, amely a traktor összes kezelő-vezérlő elemét a kormányoszlopra és a multifunkcionális kartámaszra koncentrálja.
JOHN DEERE 8030: 8 modell – egy megoldás
A John Deere 8030-as traktorcsalád tagjai a nehéz univerzális erőgépek kategóriájába tartoznak, és 5 kerekes, valamint 3 gumi-lánctalpas típusú traktort foglalnak magukba. Főbb mûszaki jellemzőik a táblázatban láthatóak.
A John Deere 8030-as sorozatába korszerû, elektronikus vezérlésû, Common-Rail befecskendezésû, 6-hengeres, 9,0 l lökettérfogatú Power Tech Plus turbodízel motorokat építettek be, amelyek mindegyike a TIER III füstgáznormatíva előírásait teljesíti. A hengerenként négyszelepes Common-Rail technológia a legnagyobb teljesítményt és nyomatékot minden helyzetben szavatolja. A traktorokhoz kétféle sebességváltó közül lehet választani: egy igen finom váltómodulokkal mûködő (16/5 fokozatú) automatikus Powershift erőátvitel, és a maximális gyorsulást, ill. az üzemi körülményekhez történő rugalmas alkalmazkodást szavatoló AutoPower (fokozat nélküli) hajtómû között. Segítségükkel szántóföldön, vagy a szállítási munkáknál közúton nagy vonóerő kifejtésére van lehetőség. Az erőgépek végsebessége 50 km/h, hidraulikus emelőképességük 8,7–11,7 t közötti. A kerekes traktorok hidraulikus rendszerét 167/227 l/min, míg a gumilánctalpas erőgépekét 127/161 l/min teljesítményû szivattyú látja el. Az erőgépek felszereltségéhez AutoTrac automata kormányzási rendszer, Load Sensing hidraulikus vezérlés, ISOBUS ellenőrző terminál; CFC adatátviteli rendszer, GPS és fedélzeti elektronika is hozzátartozik. A John Deere 8030 sorozatú traktorai energiatakarékos motorkonstrukciójukért, minimális károsanyag-kibocsátásukért az AGRITECHNICA 2005. kiállítás aranyérmét nyerték el.
Eszközhordozó + nehéz univerzális traktor:
CLAAS Xerion 3300
Egy hosszú mûszaki fejlesztési folyamat végterméke a CLAAS cég Xerion 3300-as erőgépe. A fejlesztés célkitûzései már több, mint két évtizede kialakultak: olyan nagy teljesítményû erőgép létrehozása, amely a szántóföldi – elsősorban talajmûvelési – munkafolyamatok mellett, a szállítási feladatok elvégzésére is képes és ezen túlmenően, mint több célú eszközhordozó (pl. szálastakarmány-, cukorrépa-betakarítás stb.), a különféle munkamûveletekben sokoldalúan alkalmazható. Ennek megfelelően történtek meg a fejlesztések fázisai és a traktor Xerion 3300 típusjellel nyerte el mai formáját. Az erőgép különböző típusváltozatainak (Standard, Trac, Transport) erőforrása egy turbófeltöltéses Caterpillar C 9 dízelmotor, amely 224 kW (305 LE) teljesítményû. Az erőgép elől/hátul elektronikus szabályozású, III. kategóriás függesztőszerkezettel és 1000 f/min fordulatszámú TLT-vel rendelkezik, irányváltós, terhelés alatt kapcsolható fokozatmentes hajtómûve révén 50 km/h végsebesség érhető el vele. A traktor vezetőfülkéjét a két híd között helyezték el, amely – a fülke egy sarokpontja körül, természetesen az összes kezelő- és vezérlőberendezéssel együtt – hidraulikusan megfordítható és a front-függesztésû munkagépek így üzemeltethetők. A fülke átfordításával nyert téren különböző felépítmények, tartályok elhelyezésére nyílik lehetőség, amely az eszközhordozó alkalmazási területének növelését jelenti.
MF 8400 sorozat: a Massey Ferguson „zászlóshajója”
A Massey Ferguson 8400 traktorszéria négy nehéz univerzális erőgépet foglal magában, amelyek a következők:
- MF 8450: 158 kW/215 LE névleges-, 173 kW/235 LE maximális teljesítménnyel,
- MF 8460: 173 kW/235 LE névleges-, 191 kW/260 LE maximális teljesítménnyel,
- MF 8470: 191 kW/260 LE névleges-, 213 kW/290 LE maximális teljesítménnyel,
- MF 8480: 213 kW/290 LE névleges-, 231 kW/315 LE maximális teljesítménnyel.
A traktorok legfontosabb mûszaki ismérvei:
- a legmodernebb technikával készült SISU dízelmotorok, elektronikus vezérlésû Common-Rail befecskendezési rendszerrel, amely eleget tesz ezen teljesítményosztályok káros füstgázkibocsátási normatívák (TIER III) előírásainak. A motorok elektronikája másodpercenként 100-szor elemzi a motorral szembeni követelményeket és a befecskendezést ennek megfelelően szabályozza;
- a fokozat nélküli Dyna-VT hajtómû – csökkentett motorfordulatszámmal – 50 km/h végsebességet biztosít, és így a fontos szállítási feladatok gyorsabban, hatékonyabban elvégezhetők;
- bevált, robusztus QuadLink elsőtengely rugózás, amely érezhetően javítja a közlekedési komfortot a szántóföldön és a közutakon, valamint megakadályozza a nagyobb tömegû munkagépek „belengését” a magasabb sebességeknél, védve ezzel a gépet és a traktorvezetőt;
- az opcióban beépíthető AutoGuide automatikus kormányzási rendszer javítja a gazdaságosságot;
- a beépített Datatronic 3 most már ISOBUS kompatibilis, monitora video minőségû, így pl. a tolatókamera képeit is közvetítheti. A Datatronic 3 egyedülállóan sokoldalú és egyszerûen kezelhető forgó-managementet kínál. Tárolói maximum 7 komplett gépkezelői lépést őriznek (beleértve a mindenkori munkagép+traktor ésszerû összehangolásához szükséges beállításokat is). A Datatronic 3-mal munkatervek is készíthetők, amelyek legfontosabb paramétereit a traktoros közvetlenül a gépen adhatja be;
- a beépített SD-kártya segítségével a gépek között, ill. az irodai számítógép és a traktor között adatok közvetíthetők, s ezzel a szükséges programozási ráfordítás jelentősen lecsökkenthető;
- a Datatronic 3-mal a jövőben együtt jár a „GTA 100 Communicator”, amellyel a felhasználó a munkavégzés különböző adatait más formára is hozhatja és más programokban is alkalmazhatja, ezen felül valamennyi üzemi és ügyfélkapcsolat ápolására alkalmas;
- az opcionális GTA 200 szoftver a munka előtervezését az irodai számítógépen teszi lehetővé, a részletes és testreszabott feladatok készítésével együtt;
- magas szintû vezetői komfort, könnyû kezelhetőség, alacsony zajszint – 71 dB(A).
A cikk szerzője: Dr. Kelemen Zsolt