Újdonságok a mezõgépészetben

Agro Napló
A mezõgazdasági gépészetben a magajáró gépek, így a traktorok fejlesztése mindig is kiemelkedõ szerepet töltött be. Ennek következtében a gyártók újabb és újabb típusokkal jelennek meg a nemzetközi piacokon, és gépkiállításokon. A fejlesztést a motorteljesítmények növelése mellett, a fajlagos hajtóanyag-felhasználás csökkentése, az erõátviteli szerkezeteknek és traktorfutómûveknek a mezõgazdasági munkamûveletekhez való optimális munkasebesség kiválasztása, és a szállítási sebesség maximális kihasználása jellemzi a maximális üzemi megbízhatóság, komfort és elektronikus tájékoztatás biztosítása mellett. Folytatva elõzõ számunkban indított új rovatunkat, most a Hannover-i nemzetközi mezõgazdasági-gépkiállítás nehéz univerzális erõgépei közül tallózunk.

FENDT 936 Vario traktor


A kiállítás három aranyérmének egyikét a FENDT 936 Vario nehéz univerzális erőgépe kapta, amely teljesítményével, technikai újdonságaival (motor; erőátviteli rendszer; hidraulika stb.) és nem utolsósorban „megjelenésével” méltán érdemelte ki a zsûri és szakemberek elismerését. Az erőgép energiaforrása egy új fejlesztésû, üzemanyagtakarékos, 6 hengeres (huszonnégy szelepes), nagynyomású (Common-Rail) befecskendezési rendszerû, EDC 7 (electronic diesel control) elektromos vezérlésû Deutz motor (típusa: TCD 2013 LO6 4V), amely 7,14 literes hengerûrtartalom, és 1600 bar befecskendezési nyomás mellett teljesíti a TIER III füstgáz-kibocsátási szabványok előírásait. A DEUTZ motor –1800 min-1 fordulatszámon – maximálisan 265 kW (360 LE) teljesítmény leadására képes, (ECE-R 24 szerint), és biodízel (RME) üzemanyagokkal is üzemeltethető. A motor Visctronic elektronikus vezérlésû hûtőrendszere az ideális ventilátor fordulatszám mellett az üzemeltetés gazdaságos hatékonyságát is biztosítja. A motorteszteken mért 195 g/kWh fajlagos hajtóanyag-felhasználás, és a 660 literes üzemanyagtartály kedvező üzemeltetési feltételeket eredményez a szántóföldi és a szállítási munkákban egyaránt. Az erőgép fokozatmentes sebességváltója (ML 260) – az ismert Vario hajtás előnyeivel – max. 60 km/h végsebességet biztosít, s mindezt a motor (üzemanyag-takarékos) 2000 min-1 fordulatszámánál. A traktor hidraulikus rendszerének mûködtetését egy 160 l/min folyadékszállítású axiál-dugattyús hidraulikaszivattyú végzi el, amely 6 kettős mûködésû hidraulikus szelepe segítségével alkalmas az erőgépre kapcsolt munkagépek üzemeltetésére. A hátsó hárompontos függesztőszerkezet emelőképessége 11 770 kg, míg a mellső 5500 kg tömeg emelésére képes. Az erőgép jó menettulajdonságait az elektronikusan vezérelt, független mellsőkerék rugózás, az FSC (Fendt Stability Control) sebesség stabilizátor, a kétkörös négy kerékre ható fékrendszer segíti elő. A gépkezelő kényelmét az x5 magas komfortú panoráma kabin – 5,5 m2 üvegfelület, rugózott fülke, 320°-os horizontális és 145°-os vertikális látószöggel, 70 dB(A) zajszint – biztosítja, ill. az ún. Vario Center, amely a traktor összes kezelő-vezérlő elemét a kormányoszlopra és a multifunkcionális kartámaszra koncentrálja.

JOHN DEERE 8030: 8 modell – egy megoldás



A John Deere 8030-as traktorcsalád tagjai a nehéz univerzális erőgépek kategóriájába tartoznak, és 5 kerekes, valamint 3 gumi-lánctalpas típusú traktort foglalnak magukba. Főbb mûszaki jellemzőik a táblázatban láthatóak.
A John Deere 8030-as sorozatába korszerû, elektronikus vezérlésû, Common-Rail befecskendezésû, 6-hengeres, 9,0 l lökettérfogatú Power Tech Plus turbodízel motorokat építettek be, amelyek mindegyike a TIER III füstgáznormatíva előírásait teljesíti. A hengerenként négyszelepes Common-Rail technológia a legnagyobb teljesítményt és nyomatékot minden helyzetben szavatolja. A traktorokhoz kétféle sebességváltó közül lehet választani: egy igen finom váltómodulokkal mûködő (16/5 fokozatú) automatikus Powershift erőátvitel, és a maximális gyorsulást, ill. az üzemi körülményekhez történő rugalmas alkalmazkodást szavatoló AutoPower (fokozat nélküli) hajtómû között. Segítségükkel szántóföldön, vagy a szállítási munkáknál közúton nagy vonóerő kifejtésére van lehetőség. Az erőgépek végsebessége 50 km/h, hidraulikus emelőképességük 8,7–11,7 t közötti. A kerekes traktorok hidraulikus rendszerét 167/227 l/min, míg a gumilánctalpas erőgépekét 127/161 l/min teljesítményû szivattyú látja el. Az erőgépek felszereltségéhez AutoTrac automata kormányzási rendszer, Load Sensing hidraulikus vezérlés, ISOBUS ellenőrző terminál; CFC adatátviteli rendszer, GPS és fedélzeti elektronika is hozzátartozik. A John Deere 8030 sorozatú traktorai energiatakarékos motorkonstrukciójukért, minimális károsanyag-kibocsátásukért az AGRITECHNICA 2005. kiállítás aranyérmét nyerték el.

Eszközhordozó + nehéz univerzális traktor:

CLAAS Xerion 3300


Egy hosszú mûszaki fejlesztési folyamat végterméke a CLAAS cég Xerion 3300-as erőgépe. A fejlesztés célkitûzései már több, mint két évtizede kialakultak: olyan nagy teljesítményû erőgép létrehozása, amely a szántóföldi – elsősorban talajmûvelési – munkafolyamatok mellett, a szállítási feladatok elvégzésére is képes és ezen túlmenően, mint több célú eszközhordozó (pl. szálastakarmány-, cukorrépa-betakarítás stb.), a különféle munkamûveletekben sokoldalúan alkalmazható. Ennek megfelelően történtek meg a fejlesztések fázisai és a traktor Xerion 3300 típusjellel nyerte el mai formáját. Az erőgép különböző típusváltozatainak (Standard, Trac, Transport) erőforrása egy turbófeltöltéses Caterpillar C 9 dízelmotor, amely 224 kW (305 LE) teljesítményû. Az erőgép elől/hátul elektronikus szabályozású, III. kategóriás függesztőszerkezettel és 1000 f/min fordulatszámú TLT-vel rendelkezik, irányváltós, terhelés alatt kapcsolható fokozatmentes hajtómûve révén 50 km/h végsebesség érhető el vele. A traktor vezetőfülkéjét a két híd között helyezték el, amely – a fülke egy sarokpontja körül, természetesen az összes kezelő- és vezérlőberendezéssel együtt – hidraulikusan megfordítható és a front-függesztésû munkagépek így üzemeltethetők. A fülke átfordításával nyert téren különböző felépítmények, tartályok elhelyezésére nyílik lehetőség, amely az eszközhordozó alkalmazási területének növelését jelenti.

MF 8400 sorozat: a Massey Ferguson „zászlóshajója”



A Massey Ferguson 8400 traktorszéria négy nehéz univerzális erőgépet foglal magában, amelyek a következők:

  • MF 8450: 158 kW/215 LE névleges-, 173 kW/235 LE maximális teljesítménnyel,
  • MF 8460: 173 kW/235 LE névleges-, 191 kW/260 LE maximális teljesítménnyel,
  • MF 8470: 191 kW/260 LE névleges-, 213 kW/290 LE maximális teljesítménnyel,
  • MF 8480: 213 kW/290 LE névleges-, 231 kW/315 LE maximális teljesítménnyel.

A traktorok legfontosabb mûszaki ismérvei:

  • a legmodernebb technikával készült SISU dízelmotorok, elektronikus vezérlésû Common-Rail befecskendezési rendszerrel, amely eleget tesz ezen teljesítményosztályok káros füstgázkibocsátási normatívák (TIER III) előírásainak. A motorok elektronikája másodpercenként 100-szor elemzi a motorral szembeni követelményeket és a befecskendezést ennek megfelelően szabályozza;
  • a fokozat nélküli Dyna-VT hajtómû – csökkentett motorfordulatszámmal – 50 km/h végsebességet biztosít, és így a fontos szállítási feladatok gyorsabban, hatékonyabban elvégezhetők;
  • bevált, robusztus QuadLink elsőtengely rugózás, amely érezhetően javítja a közlekedési komfortot a szántóföldön és a közutakon, valamint megakadályozza a nagyobb tömegû munkagépek „belengését” a magasabb sebességeknél, védve ezzel a gépet és a traktorvezetőt;
  • az opcióban beépíthető AutoGuide automatikus kormányzási rendszer javítja a gazdaságosságot;
  • a beépített Datatronic 3 most már ISOBUS kompatibilis, monitora video minőségû, így pl. a tolatókamera képeit is közvetítheti. A Datatronic 3 egyedülállóan sokoldalú és egyszerûen kezelhető forgó-managementet kínál. Tárolói maximum 7 komplett gépkezelői lépést őriznek (beleértve a mindenkori munkagép+traktor ésszerû összehangolásához szükséges beállításokat is). A Datatronic 3-mal munkatervek is készíthetők, amelyek legfontosabb paramétereit a traktoros közvetlenül a gépen adhatja be;
  • a beépített SD-kártya segítségével a gépek között, ill. az irodai számítógép és a traktor között adatok közvetíthetők, s ezzel a szükséges programozási ráfordítás jelentősen lecsökkenthető;
  • a Datatronic 3-mal a jövőben együtt jár a „GTA 100 Communicator”, amellyel a felhasználó a munkavégzés különböző adatait más formára is hozhatja és más programokban is alkalmazhatja, ezen felül valamennyi üzemi és ügyfélkapcsolat ápolására alkalmas;
  • az opcionális GTA 200 szoftver a munka előtervezését az irodai számítógépen teszi lehetővé, a részletes és testreszabott feladatok készítésével együtt;
  • magas szintû vezetői komfort, könnyû kezelhetőség, alacsony zajszint – 71 dB(A).

A cikk szerzője: Dr. Kelemen Zsolt

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Erő, hatékonyság és kényelem – a CLAAS AXION 900 e három tulajdonságáról ismert 2011-es bevezetése óta. Mindamellett, hogy megfelel a Stage V kipufogó...

Belehúztak a Fendt mérnökei

Belehúztak a Fendt mérnökei

Mintegy 450 újságíró részvételével rendezte meg az AGCO/Fendt csoport az őszi sajtótájékoztatóját, amelyen több fontos bejelentést is tettek. Bemutatt...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?