A nemzetközi szaksajtó képviselői és a területileg illetékes értékesítők szeme láttára hullott le a függöny a Valtra legújabb, 4. generációs T szériájáról a kétnapos esemény első napján. Az elhúzódó lepel mögül egy T214D-11 bukkant fel, amit a jelenlévők szinte azonnal le is rohantak. A leleplezést a szériát ismertető bemutató követte, felkészítve ezzel a jelenlévőket a második napra, amikor 4 különböző területet – a szervizperiódust, a karbantartási igényt, a fülkekiképzést és a motorújdonságokat – érintő állomáson vázolták a traktort érintő fejlesztéseket. Az állomások között lehetőség volt munka közben, szántóföldön is kipróbálni, ezzel is személyes tapasztalatokat szerezni az erőgépről.
A vezető köré építve
A 4. generációs Valtra T széria teljesen új traktor, tervezését tiszta lapról indították. Az új T széria modellválasztéka 114–173 kW (155–235 LE) közötti (boost nélküli) teljesítménytartományt fed le, akár 1000 Nm-es nyomatékkal elegendő teljesítményt kínál a nehezebb munkákra is. Összesen hat típus és három különböző felszereltségi szint – Direct, Versu, Active – áll jelenleg rendelkezésre, így összesen 17 féle változat közül választhat a felhasználó. Egy további felszereltségi szint, az ún. HiTech változatok sorozatgyártása 2015-ben indul.
A Versu, Active és HiTech modellek forradalmasítják a powershift hajtóműves traktorok piacát. A kuplungpedált csak a motor indításakor kell használni. Az AutoTraction funkció folyamatosan aktiválva van, a fékpedál az automata kuplung funkciót is vezérli. Új logika alapján működik a powershiftek kapcsolása is. A jobb oldali lábpedállal a motorfordulatszám vezérlése helyett a menetsebességet szabályozzuk, a fokozatmentes Direct modellhez hasonlóan.
Ezek az új automata funkciók nagyban segítik a vezető dolgát. Például amikor TLT-t használunk, gombnyomásra válthatunk powershiftet és a lábpedállal könnyedén beállíthatjuk a menetsebességet. Így a vezető kezei szabadon maradnak egyéb traktor- és munkagép-funkciók vezérlésére.
A powershift rendszer más egyedi előnyös funkciókkal is rendelkezik, mint a „lejtő megtartó” funkció és a „hidraulika asszisztens”, amelyek nagyban megkönnyítik a homlokrakodós munkákat.
A Valtra fejlesztésű és gyártású, csoportonként 5 powershifttel szerelt 5PS típusú sebességváltó összesen 6 csoportban 30 sebességet kínál, előre és hátra, 0,7–53 km/h sebességtartományban.
Mindhárom modellben az ún. load sensing hidraulika rendszert találunk, aminek teljesítménye 115 vagy 160 l/min lehet.
Továbbfejlesztett erőforrás
A T szériás Valtra traktorok 66 AWF és 74 AWF típusjelű erőforrásai minden esetben korszerű, 6 hengeres AGCO Power motorok. A T144 és T154 változatokban 6,6, míg a T174e, T194, T214 és a T234 modellekben 7,4 literes motorok találhatók. Mindegyik megfelel a TIER 4 károsanyag-kibocsátási normáknak. A szigorú szabványt EGR-szelep és DOC-katalizátor használata nélkül teljesíti. A levegőtorokba épített új pillangószelep, valamint az optimalizált turbótöltés együttesen teszi lehetővé a kimagasló üzemanyag-hatékonyságot, illetve kiküszöböli a füstgáz-visszavezetést.
A T174 modell esetében találkozunk a korábbi modellekből már ismert ECO POWER üzemmóddal. Aktiválásával a névleges motorfordulatszám 2100-ról 1800 1/min-re módosul, a nyomaték növekszik. Nagymértékben csökken a zajszint, hozzávetőlegesen 10%-kal alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás és emellett megnő a motor élettartama.
Nagyméretű, TLT-vel hajtott munkagép használatakor aktiválódik a Sigma Power, ami további 15 lóerő motorteljesítményt biztosít minden modell esetében. A Transport Boost szintén 15 lóerő többletteljesítményt ad a motor teljesítményéhez a sebességváltó C és D csoportjában.
Szemet gyönyörködtető látvány
Tágas és kényelmes! – talán így lehetne a legtömörebben bemutatni a negyedik generációs T-s Valtra új kabinját, amit a vezetőre szabtak. A könnyű beszállás, a széltében 20 cm-rel megnövelt belső tér, az akadálymentes kilátás és kézre eső kezelőszervek biztosítják a traktorvezető elégedettségét. Mindezek mellett olyan „apróságokra” is figyelmet fordított a 60 éve traktorgyártással foglalkozó finn vállalat, mint az elektronikusan fűtött első és hátsó ablak, a 270 fokban működő ablaktörlő, gyári szerelésű hátsó kamera, LED munka- és hátsó lámpák, és az összesen hat négyzetméteres üvegfelület. Felhasználási területtől függően olyan opciók is érvényesíthetők, mint a front tetőablak a homlokrakodóval végzett munkához, vagy az erdészei fülke koncepció a hátsó tetőablakkal.
A vezető komfortja tovább javítható a HiFi rendszerrel, hűtődobozzal, a szintén gyári szerelésű TwinTrac hátrameneti kormányzással, hajtóanyaggal üzemelő és telefonnal aktiválható előfűtő rendszerrel.
A traktorokat alacsony, 5,25 m-es fordulókör jellemzi még homlokrakodóval, front emelőművel és pneumatikus mellsőhíd rugózással együtt is. A traktor tömege 7,3 tonna, az elméleti maximális (pótsúlyozott) tömeg 13,5 tonna. A 60 cm-es szabad hasmagasság, a 2995 mm-es tengelytáv, valamint a széles profilú, 600/65 R28 méretű mellső és a 710/70 R38 méretű hátsó gumiabroncsok nagyobb stabilitást és jó terepjáró képességet nyújtanak. A front emelőmű kapacitása 5,1, a hátsóé 9,5 tonna.
Minden traktor esetében a Valtra méltán híres egyedi specifikációt ajánl a felhasználó számára. A vevő egyedi elvárásai alapján állíthatja össze a traktora felszereltségét. Ebben az esetben a vevőnek nem kell felesleges opciókért fizetnie, viszont a gyár már egy olyan traktort ad ki, amely a szántóföldi vagy erdészeti munkavégzésre maximálisan megfelel.
-sm-
www.agronaplo.hu/termekinformaciok
A T széria születése
Teljesen új koncepció, a jelenkor igényeinek megfelelően új, korszerű traktort készített a Valtra. Mindig is a gyártó alapfilozófiája volt a vevőközpontúság, ezt testesíti meg ez a traktorcsalád is. 2009-ben fogalmazódott meg a gondolat, hogy teljesen új erőgépet fejlesszenek, amit később szériagyártásba tudnak vinni. Az igényfelmérés közel 4 évet vett igénybe, ahol olyan kérdésekre keresték a választ, mint a munkaműveletnek való megfelelés vagy a gazdák traktorral szemben támasztott elvárásai. 20 prototípus készült el 2013-ra, melyek Skandináviától Portugáliáig a világ számos pontján teszteltek nehéz körülmények között. 2014-re kialakult a végleges konstrukció, ami novembertől szériagyártásba került.
Nemcsak a dizájnban, hanem számos más részletében megújult traktorszériát kaptunk: 2-3%-kal gazdaságosabban működő motor, alacsony fordulat mellett magas nyomaték, 600 üzemórás szervizperiódus és 20%-kal kevesebb szervizköltség, megújult sebességváltó és hidraulika, valamint sok más egyéb újdonság.
Jócsák Attila, Valkon Kft.
A cikk szerzője: Jócsák Attila