Vissza az alapokhoz- Gyökeres változások az új T szériában

Agro Napló
Nemzetközi premier keretében november 10-11. között került sor a finn Valtra cég legújabb traktorgenerációjának bemutatására a németországi
Hofgut von Hünersdorff-ban. A korábbi széria alapjaira épülő új traktorok jelenleg a 114–173 kW (155–235 LE) közötti névleges (boost nélküli) teljesítménytartományban 6 modellel, 3-féle felszereltségszinttel érhetők el a jelenkor igényeinek megfelelően.

A T214 volt az első traktor, amit a jelenlévők először

megpillanthattak az új erőgépek közül

A nemzetközi szaksajtó képviselői és a területileg illetékes értékesítők szeme láttára hullott le a függöny a Valtra legújabb, 4. generációs T szériájáról a kétnapos esemény első napján. Az elhúzódó lepel mögül egy T214D-11 bukkant fel, amit a jelenlévők szinte azonnal le is rohantak. A leleplezést a szériát ismertető bemutató követte, felkészítve ezzel a jelenlévőket a második napra, amikor 4 különböző területet – a szervizperiódust, a karbantartási igényt, a fülkekiképzést és a motorújdonságokat – érintő állomáson vázolták a traktort érintő fejlesztéseket. Az állomások között lehetőség volt munka közben, szántóföldön is kipróbálni, ezzel is személyes tapasztalatokat szerezni az erőgépről.

A vezető köré építve

A 4. generációs Valtra T széria teljesen új traktor, tervezését tiszta lapról indították. Az új T széria modellválasztéka 114–173 kW (155–235 LE) közötti (boost nélküli) teljesítménytartományt fed le, akár 1000 Nm-es nyomatékkal elegendő teljesítményt kínál a nehezebb munkákra is. Összesen hat típus és három különböző felszereltségi szint – Direct, Versu, Active – áll jelenleg rendelkezésre, így összesen 17 féle változat közül választhat a felhasználó. Egy további felszereltségi szint, az ún. HiTech változatok sorozatgyártása 2015-ben indul.

 

A Versu, Active és HiTech modellek forradalmasítják a powershift hajtóműves traktorok piacát. A kuplungpedált csak a motor indításakor kell használni. Az AutoTraction funkció folyamatosan aktiválva van, a fékpedál az automata kuplung funkciót is vezérli. Új logika alapján működik a powershiftek kapcsolása is. A jobb oldali lábpedállal a motorfordulatszám vezérlése helyett a menetsebességet szabályozzuk, a fokozatmentes Direct modellhez hasonlóan.

Ezek az új automata funkciók nagyban segítik a vezető dolgát.
Például amikor TLT-t használunk, gombnyomásra válthatunk powershiftet és a lábpedállal könnyedén beállíthatjuk a menetsebességet. Így a vezető kezei szabadon maradnak egyéb traktor- és munkagép-funkciók vezérlésére.

A powershift rendszer más egyedi előnyös funkciókkal is rendelkezik, mint a „lejtő megtartó” funkció és a „hidraulika asszisztens”, amelyek nagyban megkönnyítik a homlokrakodós munkákat.

A Valtra fejlesztésű és gyártású, csoportonként 5 powershifttel szerelt 5PS típusú sebességváltó összesen 6 csoportban 30 sebességet kínál, előre és hátra, 0,7–53 km/h sebességtartományban.

Mindhárom modellben az ún. load sensing hidraulika rendszert találunk, aminek teljesítménye 115 vagy 160 l/min lehet.


Versu felszereltségű fülke

Továbbfejlesztett erőforrás

A T szériás Valtra traktorok 66 AWF és 74 AWF típusjelű erőforrásai minden esetben korszerű, 6 hengeres AGCO Power motorok. A T144 és T154 változatokban 6,6, míg a T174e, T194, T214 és a T234 modellekben 7,4 literes motorok találhatók. Mindegyik megfelel a TIER 4 károsanyag-kibocsátási normáknak. A szigorú szabványt EGR-szelep és DOC-katalizátor használata nélkül teljesíti. A levegőtorokba épített új pillangószelep, valamint az optimalizált turbótöltés együttesen teszi lehetővé a kimagasló üzemanyag-hatékonyságot, illetve kiküszöböli a füstgáz-visszavezetést.

A T174 modell esetében találkozunk a korábbi modellekből már ismert ECO POWER üzemmóddal. Aktiválásával a névleges motorfordulatszám 2100-ról 1800 1/min-re módosul, a nyomaték növekszik. Nagymértékben csökken a zajszint, hozzávetőlegesen 10%-kal alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás és emellett megnő a motor élettartama.

  


AGCO Power 74 AWF típusú motor

a már új pillangószeleppel és turbóval

Nagyméretű, TLT-vel hajtott munkagép használatakor aktiválódik a Sigma Power, ami további 15 lóerő motorteljesítményt biztosít minden modell esetében. A Transport Boost szintén 15 lóerő többletteljesítményt ad a motor teljesítményéhez a sebességváltó C és D csoportjában.

Szemet gyönyörködtető látvány

Tágas és kényelmes! – talán így lehetne a legtömörebben bemutatni a negyedik generációs T-s Valtra új kabinját, amit a vezetőre szabtak.
A könnyű beszállás, a széltében 20 cm-rel megnövelt belső tér, az akadálymentes kilátás és kézre eső kezelőszervek biztosítják a traktorvezető elégedettségét. Mindezek mellett olyan „apróságokra” is figyelmet fordított a 60 éve traktorgyártással foglalkozó finn vállalat, mint az elektronikusan fűtött első és hátsó ablak, a 270 fokban működő ablaktörlő, gyári szerelésű hátsó kamera, LED munka- és hátsó lámpák, és az összesen hat négyzetméteres üvegfelület. Felhasználási területtől függően olyan opciók is érvényesíthetők, mint a front tetőablak a homlokrakodóval végzett munkához, vagy az erdészei fülke koncepció a hátsó tetőablakkal.

A vezető komfortja tovább javítható a HiFi rendszerrel, hűtődobozzal, a szintén gyári szerelésű TwinTrac hátrameneti kormányzással, hajtóanyaggal üzemelő és telefonnal aktiválható előfűtő rendszerrel.

A traktorokat alacsony, 5,25 m-es fordulókör jellemzi még homlokrakodóval, front emelőművel és pneumatikus mellsőhíd rugózással együtt is. A traktor tömege 7,3 tonna, az elméleti maximális (pótsúlyozott) tömeg 13,5 tonna. A 60 cm-es szabad hasmagasság, a 2995 mm-es tengelytáv, valamint a széles profilú, 600/65 R28 méretű mellső és a 710/70 R38 méretű hátsó gumiabroncsok nagyobb stabilitást és jó terepjáró képességet nyújtanak. A front emelőmű kapacitása 5,1, a hátsóé 9,5 tonna.

Minden traktor esetében a Valtra méltán híres egyedi specifikációt ajánl a felhasználó számára. A vevő egyedi elvárásai alapján állíthatja össze a traktora felszereltségét. Ebben az esetben a vevőnek nem kell felesleges opciókért fizetnie, viszont a gyár már egy olyan traktort ad ki, amely a szántóföldi vagy erdészeti munkavégzésre maximálisan megfelel.

-sm-

www.agronaplo.hu/termekinformaciok

www.valtra.com

  

A T széria születése


Teljesen új koncepció, a jelenkor igényeinek megfelelően új, korszerű traktort készített a Valtra. Mindig is a gyártó alapfilozófiája volt a vevőközpontúság, ezt testesíti meg ez a traktorcsalád is. 2009-ben fogalmazódott meg a gondolat, hogy teljesen új erőgépet fejlesszenek, amit később szériagyártásba tudnak vinni. Az igényfelmérés közel 4 évet vett igénybe, ahol olyan kérdésekre keresték a választ, mint a munkaműveletnek való megfelelés vagy a gazdák traktorral szemben támasztott elvárásai. 20 prototípus készült el 2013-ra, melyek Skandináviától Portugáliáig a világ számos pontján teszteltek nehéz körülmények között. 2014-re kialakult a végleges konstrukció, ami novembertől szériagyártásba került.

Nemcsak a dizájnban, hanem számos más részletében megújult traktorszériát kaptunk: 2-3%-kal gazdaságosabban működő motor, alacsony fordulat mellett magas nyomaték, 600 üzemórás szervizperiódus és 20%-kal kevesebb szervizköltség, megújult sebességváltó és hidraulika, valamint sok más egyéb újdonság.

Jócsák Attila, Valkon Kft.

A cikk szerzője: Jócsák Attila

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Íme a 2021-es év traktorai!

Íme a 2021-es év traktorai!

Idén először teljesen az online térbe költözött az Év Traktora díjak átadása. A december 18-i eseményen a Massey Ferguson, a Valtra, a Fendt, és a CLA...

Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Kék ikon keskeny nyomtávon

Kék ikon keskeny nyomtávon

Már közel 40 éve része a Landini gyár stratégiájának a specializáció és az erőforrások technológiába való integrálása. Az első gyümölcsösök számára te...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?