Nagyméretű kompakt tárcsás borona 20 cm munkamélységig
A vontatott kompakt tárcsás boronák új sorozatával, a Certos TX típussal teszi teljessé az Amazone a kínálatát ebben a szegmensben. A Certos TX, melyet 4, 5, 6, és 7 m munkaszélességgel kínálnak, különleges külső ismertetőjegyei a beépített középső futómű mellett a csipkézett tárcsák, melyek 660 mm átmérővel tűnnek ki. Ezzel a felszereléssel a Certos TX típust 7 – 20 cm munkamélységben széles spektrumra lehet használni: a tarlóhántástól a középmély és intenzív talajművelésen át egészen a magágy-előkészítésig valamint a rét- ill. ugarfelszántásig. A köztes termények egyidejű kivetéséhez a munkagépet kombinálni lehet a GreenDrill vetőegységgel.
A nagyméretű tárcsáknak köszönhetően a Certos TX típus nagyon jól alkalmazható a szerves anyagok akár 20 cm mélységben történő intenzív bekeverésére. A 22° első sori, és a 17° második sori meredek beállítási szög gondoskodik a nagyon agresszív munkavégzésről, az erőteljes behúzásról a talajba valamint az alapos bekeverésről, így a sok szerves anyaggal rendelkező nehéz talajokon is lehetővé válik az intenzív művelés. A tárcsák csapágyainak külső átmérője 130 mm, karbantartás-mentesek, és – mint az Amazone kisebb Catros tárcsás boronáinál – csúszógyűrűs tömítésű olajfürdős csapágyak.
A 350 mm tárcsatávolság és a tárcsák külön-külön felfüggesztése egyidejűleg gondoskodnak az átfolyásról és az eltömődésmentes munkavégzésről, még nagy tömegű szerves anyagok megléte esetén is, pl. szemes kukorica után. A második tárcsasor és a felkapcsolt henger közötti távolság olyan nagy, hogy a művelés és a visszatömörítés között földmozgás „nyugodttá tud válni“. A talaj további egyengetéséhez és a porhanyításhoz az Amazone opciós felszerelésként kínálja a Crushboard-t, melyet a felkapcsolt henger elé szerelnek. Speciálisan a magágyelőkészítési munkákhoz ésszerű opció a Crushboard.
A beépített középső futómű biztosítja a munkagép számára a fordulékonyságot mind a szántón mind a közúton. Rendelkezik légfékkel, így lehetővé válik a 40 km/h haladás a gyors közúti szállításhoz. A nyugodt haladás és az egyenletes munkaminőség biztosításához a Certos ezen felül vonórúd-csillapítással is fel van szerelve.
A középső futómű speciális helyzete biztosítja a megfelelő súlyelosztást, lehetővé teszi a legkülönbözőbb felkapcsolt henger használatát annak érdekében, hogy a talajviszonyoknak megfelelő hengert lehessen használni.
A munka közbeni mélységmegvezetés a felkapcsolt hengerrel és a támkerekekkel történik a munkagép elülső részén. A munkamélység beállítása a Certos TX esetén alapfelszereltségként hidraulikus. Ez lehetővé teszi a munkamélység fokozatmentes beállítását a haladás során, így reagálni lehet a különböző viszonyokhoz. A munkamélység beállítása közbeni tájékozódásra szolgál a jól látható skála. A Crushboard beállítása nagyon kényelmesen történik balról és jobbról egy központi orsó segítségével. A még nagyobb kényelemhez lehetséges a Crushboard hidraulikus beállítása a vezetőülésből.
KUHN ESPRO az Év vetőgépe
Az „Év Gépe 2015” verseny eredményeit február 23-án hétfőn ismertette a Terre-Net Média televízió műsora a SIMA kiállításon, ami február 22–26. között került megrendezésre a Párizs Nord Villepinte kiállítási parkban. Az „Év Gépe” versenyt 1997-ben kezdeményezte a német DLV (Deutschen Landwirtschaftsverlags) az Agritechnica kiállításon. Manapság minden páratlan évben a Terre-Net szervezésben kerül megrendezésre. A bíráló bizottság 11 európai ország gépesítési irányba specializálódott újságírójából áll.
KUHN ESPRO: kevesebb teljesítmény szükséglet a magasabb eredményért
A művelettakarékos ESPRO vetőgép első alkalommal került bemutatásra Párizsban és a 2015-ös vetés kategóriában már díjazásra is került. Eleinte a gép két, 3,0 és 6,0 m munkaszélességben (ESPRO 3000 and ESPRO 6000 R) érhető el. Ez a könnyedén vontatható vetőgép alacsony teljesítményigénnyel bír, miközben nagy sebesség mellett pontos munkát végez: talajtípustól és –állapottól függően akár 17 km/h munkasebességgel, egy mindössze 200 LE teljesítményű traktorral 6,0 m szélességben képes dolgozni. Továbbá az eszköz ISOBUS kompatibilis, a beállítások könnyen elvégezhetők a felhasználóbarát érintőképernyős monitor segítségével.
Az eszköz bemutatása az alábbi videón megtekinthető (de csak francia nyelven- a szerk.):
Forrás: www.kuhn.com
Egy kevéske luxus és sok funkcionalitás
Mikor a Valtra Unlimited Stúdió 2013-ban megnyitotta kapuit a Suolahti gyárban, a küldetése egyszerű volt: teljesíteni a vásárló új traktorával kapcsolatos minden kívánságát. Két évvel később a stúdió lenyűgöző múltra tekint vissza speciális, egyénre szabott traktoraival.
2014-ben a stúdió több mint 460 traktort igazított a 15 országból érkező vásárlói kívánságokhoz. Az idei év előjegyzései naplója is gyorsan megtelik.
Ha a vásárló vizuális módosítást szeretne traktorán, mint például szín, króm végek vagy különleges kárpit, esetleg funkcionális bővítést kíván pl. további hidraulika teljesítmény, motor előhűtés, mellső TLT a kisebb N-széria esetén az Unlimited Stúdió kielégít minden kívánalmat a hatályos előírások betartásával.
A stúdió a Valtra gyár részét képezi, így a vásárló minden rendelést az értékesítőn keresztül költséghatékonyan és gyorsan teheti meg. Az erőgép - beleértve az elvégzett módosításokat is – gyári garanciával rendelkezik. A traktor sorozatszáma jelzi, hogy minden részegysége az Unlimited Stúdió által került felszerelésre, megkönnyítve ezzel a jövőbeni alkatrész utánrendelést.
Példák az Unlimited által végzett testreszabásokból
Az N-széria törzscsuklós kormányzással szerelhető. Ez az opció a többfunkciós felhasználásra – kommunális feladatok, erdészeti és homlokrakodóval végzett munka vagy ezek együttesére is – tökéletesen alkalmassá teszi a mezőgazdaságon belül. Törzscsuklós kialakításának köszönhetően csökkent a fordulási sugár és a könnyű a manőverezhetőség szűk helyeken. Ezek teszik az N-szériát szegmensében egy igazán agilis traktorrá. Az N-széria a törzscsuklós kialakítással egy kettő az egyben gép: a gépkezelő egy gombnyomásra hagyományos traktorként üzemeltetheti.
Strukturális módosítás ugyan csak elérhető az Unlimited Stúdión keresztül: mellső TLT a kisebb N-szériás N93 és N103 modellekhez.
Egy újabb az Unlimited stúdió által végzett külső módosítás egy T234-es változaton, ami a SIMA-n bemutatkozott. A traktort egy speciális pezsgő színre festették és a kabinbelsőt úgy alakították ki, hogy passzoljon a speciális bőrülésekhez és a színre fújt végekhez.
2013-ban a finn védelmi erők 106 db N193 Direct változatú traktort rendeltek. Azért hogy a hadsereg logisztikai ágazatának különböző előírásait kielégítsék a traktort különleges katona zöld színre festették, feketére fújt felnikkel, homlokrakodó pót-vezértömbbel, üzemanyag-felhasználású motor előhűtéssel, fegyver rekesszel, üzemanyagtartály védelemmel és további elektromos egységekkel és még sok mással szerelték.
Az ún. „Pink cat” (Rózsaszín macska) kifejezetten a Finn Fiatal Gazdák Szövetségének készült 2014-ben. Az Unlimited olyan módosításokat végzett, mint a vörös bőrkárpit, króm fényszórók, króm kipufogó, króm tetőablak védő rács, króm hűtőrács, alpesi kürt a tetőn, LED munkalámpák, alkohol szondával ellátott indításgátlót, egy csúcskategóriás audió és DVD lejátszót, a rozsdamentes acélból készült tükröt a kabinban, valamint iPad és Auto-Guide előkészítést.
Legkedveltebb Valtra Unlimited opciók 2014-ben:
Hajtóanyag-felhasználású motor motormelegítők 117
Akkumulátortöltő 102
LED-es csík jelzőfény 58
Hidraulika 58
LED munkalámpa csomag 51
Speciális festés 47
Erdészeti kiegészítők 26
Törzscsuklós kormányzás 20
Sötétített üvegezés 18
Gumiabroncsok 13
Különleges kárpitozás 10
1300 üzemórás teszten bizonyított a Valtra T173 traktor
Ez részben a specifikációs színvonalára vezethető vissza, mely annak ellenére, hogy a HiTech elnevezés esetleg mást sugallna, viszonylag egyszerű.
Tovább erősítve a masszív és megbízható traktor hírnevet, ez a feltűnés nélküli Finn is valójában ezt a róla kialakult képet nyújtotta. A traktor üzemeltetése több mint egy éves bérvállalkozói tevékenységben történt, mely során több mint 1300 üzemórát teljesített, többek között Krone Comprima 180 hengeres, illetve Krone BigPack 1270 szögletes bálázókkal dolgozva. A traktor a szállítási feladatokból is jelentősen kivette a részét, hiszen 40 köbméteres Bergmann HTW 40 pótkocsival kukoricaszilázst szállított, továbbá Brantner Halfpipe teknős pótkocsival végzett szállítást, ami nem egy „parki sétának”megfelelő leterhelés volt.
Motor
A 7.4 literes, AGCO Power (korábban Sisu) gyártmányú motor minden tekintetben a legjobb viselkedést nyújtotta. A nagy teljesítményű, alacsony karbantartás igényű motor járása nagyon csendes. Természetesen a skandináv energiaforrás is SCR rendszerrel felel meg a IIIB szennyezőanyag kibocsátási szintnek (Tier 4). Az SCR rendszer, a 24 literes AdBlue tankjával sohasem okozott semmilyen gondot a hosszú távú teszt során. Kitűnő. A körbálázóval végzett munka során a traktor fogyasztás körülbelül 10 liter/óra volt, amikor pedig egy nagy befogadó kapacitású kukoricaszilázzsal megrakott pótkocsit húzott a T173, akkor átlagosan óránként 12 liter üzemanyagot használt fel. (A legkisebb hirtelen motorfordulatszám zuhanási hajlamot sem tapasztaltuk a 40 km/óra sebességnél).
Erőátvitel
A teszttraktor belépő szintű HiTech sebességváltós, három tartománnyal, beleértve a mászó tartományt is, ez utóbbi volt az egyetlen, amelynél a sebességváltási érzet kissé akadozós volt. A négy sebességtartományával és a három (sima, lágy kapcsolású) powershift fokozatával összesen 36/36 előre/hátra sebességfokozattal rendelkezik, amely köztudomásúan nem egy csúcstechnológiát jelent a sebességváltó technológiák világában. De ha valaki magasabb kifinomultságot keres, választhatja a Versu modellt (öt Powershift fokozatú hajtómű) vagy a fokozatmentes sebességváltású Direct modell hajtóművét is.
Ez a sebességváltó is kitűnő automatikus irányváltó funkcióval rendelkezik, melyet a kormány-kerék alatt bal oldalon egy kis karral vezérelhetünk. Ez az irányváltó nem csak példamutató módon dolgozott, de még egy beintegrált funkcióval kapcsolta az automata parkféket, mely egyidejűleg vezérelte a pótkocsi féket is. Ez is, úgyszintén, példamutató.
TLT
Kevésbé példamutató a TLT specifikációs szintje, mivel a vásárlók csak két fordulat-opcióból választhatnak az 540/100 vagy az 540E/1000-ből. Sajnos a kezelőknek először a fülkéből aktivizálni kell a külső TLT vezérelhetőséget, hogy a sárvédőbe szerelt külső kapcsolókkal a TLT-t a traktor mögül is működtethesse.
Hidraulikus rendszer
A hidraulika rendszerre áttérve már több mondanivalónk van, mint a sebességváltó esetében. A HiTech modellek csak fix fogaskerék szivattyúval érhetők el, mely 73 l/perc vagy opcionálisan 90 l/perc maximális térfogatáramot nyújtanak. Maximálisan 4 db kihelyezett hidraulikacsatlakozó kérhető hátra, ezek mechanikus vezérlésűek, két-utas működéssel (csak az első csatlakozó rendelkezik áramlásszabályozási lehetőséggel). De ez teljesen megfelel a traktoroktól általában megkövetelt munkaművelet mindegyikéhez.
Az igazi hátránya az, hogy egyszerre nem tud olajat szállítani a függesztő műhöz és egy kihelyezett csatlakozóhoz is. Minden más tekintetben a függesztő mű és a hidraulika ugyanolyan jó viselkedésű, mint a motor és a sebességváltó. Az, hogy a kihelyezett hidraulika vezérlőkar általánosan megszokott előre-hátra mozgatása helyett oldalirányú mozgatású, csak megszokás kérdése. Ettől eltekintve hiányoltunk néhány részletet, például a függesztő mű aktuális pozíciójáról információt adó kijelzőt.
Vezetőfülke
A fülkét körüljárva úgy láttuk, hogy a T-szériáknál egy kicsit hosszú a bejáratnál a kezelői padozat, ahol rakodótér, pótülés, stb. található, melyek kissé megfogják az embert. A sima és könnyen takarítható fülkepadozat mind jó. Végül meg kell említenünk egy hiányosságot a pótkocsi elektromos csatlakoztató aljzattal kapcsolatban, amely egy kellemetlen helyzetben van a hátfalra, illetve a hátsó ablakra rögzítve, talán jobb lenne, ha az ablak nyílása kissé magasabban lenne.
Karbantartás
Az olaj/szűrő csere-periódus a motornál, hajtóműnél 500/1000 üzemóra. Motor olaj és szűrő csereperiódusok 500 óra és 1000 óra (19 l): 394 €. Sebességváltó olaj és szűrő csereperiódusok 500 óra és 1000 óra (65 l): 407 €. Ezért az olaj és a szűrőköltség (bérköltség nélkül) 1.31 €/óra, ami nem éppen olcsó. További kritika illeti azt, hogy nincs motor- és hidraulikaolaj-betöltő csonk, sőt, valójában szivattyúra van szükség az olaj hajtóműbe történő betöltéséhez, mely a hátsó szabad visszatérő ági csatlakozón keresztül történik. Továbbá egy csillagkulccsal lehet az akkumulátor pólusokhoz hozzáférni. 1120 üzemóránál egy meghibásodott izzót kellet kicserélni a hátsó lámpában, 1320 üzemóránál pedig a tiszta lakk lehámlott bizonyos területeken.
A vásárlók a Valtrákat sokféle színsémával rendelhetik. Az egyetlen hiba ezzel kapcsolatban a teszt során az volt, hogy a tiszta lakkréteg, különböző területeken, kissé lehámlott.
Összefoglalás
A HiTech Valtra T173 győztesen ment át a hosszú távú tesztelésen, azt az első ilyen rövid javítási listát elérő traktorként fejezte be. Ez a tény részben természetesen a viszonylag alacsony specifikációs szintjének is betudható. Tény azonban, hogy ez a traktor egyszerűségével és könnyű kezelhetőségével népszerűvé vált a bérvállalkozók táborában. A hiányosságok, mint a kevés tárolótér, a kényelmetlen pótülés, az alacsony teljesítményű hidraulika, már a legújabb T-szérián már ki lettek küszöbölve.
Műszaki jellemzők:
Motor:
132 kW/180 LE névleges (ISO 14396), 140 kW/190 LE), maximális (rásegítéses) teljesítmény, AgcoPower 74 AWI-4V, 6 hengeres, 7.4 Literes , turbófeltöltős, intercooleres-es,-SCR kipufogógáz kezeléses technológia AdBlue-val, kibocsátás IIIB szintű (Tier 4), 335l üzemanyag, 24L AdBlue tank.
Sebességváltó:
36/36 sebesség, három csoport, négy sebesség, 3 powershift fokozat, melyből kettő automatikus váltású, automatikus irányváltó beépített parkolófékkel, 40km/óra maximális sebességgel. A TLT 540/1000, vagy (540E/1000) fordulatú, rudazattal történő automatikus kapcsolással a függesztő műről.
Függesztő mű és hidraulika:
73 l/perc térfogatáramú fogaskerék szivattyú (opcionálisan 90 l/perc), max. 6 db kihelyezett csatlakozó (4 db mechanikus hátul és 2 db elektromos elől), 1 szelepnél van térfogatáram beállítási lehetőség, 8,100daN hátsó, 3.500 daN első emelőképesség.
Hajtás:
Karimás hídtengelyek, pneumatikus első hídrugózás, Michelin 650/65 R 42 (hátsó), és 540/65 R 30 mellső gumiabroncsokkal; 6100 kg önsúly, 12500 kg megengedett össztömeg.
(Gyártói információk)
Fotók: Stefan Tovornik
forrás: www.valkon.hu
Legördült a gyártósorról a 35 000. CLAAS JAGUAR
Ünnep a hármas számú gyártósoron Harsewinkelben: Szerdán, 2015. 03. 25-én elkészült a 35 000. JAGUAR. A 653 lóerős 960-as JAGUAR egy figyelemre méltó számot állított fel a CLAAS silózók történetében.
A vontatott silózás technikája Bad Saulgau-ból származik. Az első önjáró silózó 1973-ban Harsewinkelben került legyártásra. Akkoriban a közelgő szálastakarmány betakarítására 30 darab SF 60 típusú JAGUAR állt a harsewinkeli szerelősoron készen átvételre. 2011 novemberében a 30 000., most pedig a 35 000. JAGUAR silózó gördült le a gyártósorról.
A CLAAS silózók gyártása három gyár összehangolt munkájának eredménye: a szecskázó egység, az ORBIS és RU kukorica adapter, a DIRECT DISC direktvágó adapter és a PICK UP rendfelszedő Bad Saulgau-ból származnak. A hajtott hidak, a szemroppantók, a hajtóművek és a különböző szelepek Paderbornban kerülnek gyártásra. Maga a JAGUAR pedig Harsewinkelben kerül összeszerelésre. A gyártási szezonban 100 szerelő akár 9 darab JAGUAR-t készít el naponta.
42 évi silózó gyártás után a CLAAS az egyre fokozódó verseny ellenére, több mint 50%-os piaci részesedéssel továbbra is vezeti a világpiacot.
forrás: www.axial.hu
Olvasta már?
- Időben megadott segítség
- Március utolsó keddjétől országosan is elérhető a mAXI-NET
- Új MAXXUM
- Derékcsuklós minirakodók, homlokrakodók és teleszkópos rakodók az állattartó telepeken
- Japán keskeny nyomtávú traktorok a Kubotától