Közülük több gép mögött évi több ezer hektár terület növényvédelme jelenik meg, mindig hadra foghatónak és bevethetőnek kell lenniük, mert a kártevők megjelenése és gyors terjedése szinte kiszámíthatatlan.
Az új gépbeszerzéseknél és a meglévők üzemeltetésénél is teljességre kell törekedni. Mögötte legyen területteljesítmény, megbízható, pontos vegyszerfelhasználás, megfelelő permetfedettség és permetezési hatékonyság ne juttasson oda vegyszert ahová nem szükséges.
A jelenlegi permetezési világcsúcsot a 12.000 literes tartállyal szerelt Amazone UX 11200 permetező tartja, 24 óra alatt 1032 ha terület lepermetezésével. Ez 43 ha/h teljesítménynek felel meg. Érdemes a traktorban elhelyezhető központi vezérlőegységeket, terminálokat és szabványos ISOBUS interfészeket, ill. a szabályzó automatikákat előnyben részesíteni, melyek nemcsak segítik, hanem gyorsítják is a szükséges kezelői beavatkozásokat, sőt ki is válthatják azokat. A kezelő könnyebben megnyom egy gombot a traktor vezetőfülkéjében, mint onnan kiszállva a permetezőn állítja át a szabályzó armatúrát és a csaptelepeket. A szántóföldi vontatott permetezőknél az új fejlesztések a teljesítmények növelésére, a feltöltési gyakoriság csökkentésére, a szórásminőség és permetfedettség javítására, a permetcsepp elsodródások és a környezetkárosítások minimalizálására, valamint a távműködtetések és beállítások automatizálására, ill. az intelligens és precíziós permetezés követelményeinek kielégítésére irányulnak leginkább.
A legtöbb új fejlesztés az elmúlt időszakban a fúvókák vezérlésénél figyelhető meg.
Alvázak és futóművek
A vontatott permetezők zömében 2000 és 14000 liter közötti méretű permetlétartályokkal készülnek. Cikkünkben Magyarországon az egyik legnagyobb darabszámban értékesített 4000 literes tartállyal szerelt, korszerű vontatott szántóföldi permetezőket vesszük górcső alá. Ezek teszik ki az évente átlagosan értékesítésre kerülő, mintegy 600–700 vontatott szántóföldi permetezőknek közel a felét. A tartálykapacitás meghatározza a gépek teljesítményét, a permetezés technikai felszereltségét, az alváz- és futómű kialakításokat, vagy éppen a szórókeret munkaszélességeket is. A vontatott szántóföldi permetezők robusztus, bölcső kiképzésű alvázzal készülnek, amely biztosítja a tartály stabil beszerelését, a permetlészivattyú(k) és permetvezetékek védett elhelyezését, a szórókeret felfüggesztését, ill. futómű- valamint a vonórúd csatlakozásokat. Az alváz konstrukciója és a futómű kialakítása nagymértékben függ a tartály térfogatától. 4000 liter tartálytérfogatú, nagy átmérőjű (38/42/46/48 collos) sorközjáró kerekekkel szerelt, egytengelyes, légfékkel fékezett futóműveket alkalmaznak, amelyek nagy (60–80 cm-es) hasmagasságot kölcsönöznek a permetezőknek. Gyakoriak az állítható erősségű pneumatikus vagy hidropneumatikus rugózású és lengéscsillapított tengelyek is, amelyeknek fontos szerepe van a gépek nyugodt járásánál és a szórókeret lengéseinek csillapításánál is. A lengőtengelyes kerék felfüggesztésű futóműveknél (John Deere), ill. a légrugózású gépeknél a gépek hasmagassága is változtatható (+20 cm).
A korszerű vontatott permetezőknél nemcsak a futóművet rugózzák, hanem a vonórudat is, ezáltal oda-vissza csillapítják a vonórúdon keresztül a permetező által a traktorra, ill. fordítva, a traktorról a permetezőre átszámoztatott lengéseket, amelyek szintén kihatnak a munkaminőségre, de fontos a jelentősége közúti közlekedésnél is, amikor az arra alkalmas permetező vontatmányok akár 50 km/h feletti sebességgel is haladhatnak (Amazone UX 40/50 km/h; Lemken Vega 60 km/h). A futóműveknél elvárt követelmény a nyomtávnak a növénysorok sortávolsága szerinti állíthatósága, amely általában 1,50–2,25 m között fokozatos, ill. a legkorszerűbbeknél (Amazone UG/UX) fokozatmentes szabályozással történhet. Ugyancsak elvárás a vontatott permetezőkkel szemben, hogy annak kerekei mindig a traktor nyomában járjanak, mert így elkerülhető az eltérő íveken történő kanyarodáskor a növényzet károsítása (taposása). Ma már a vontatott permetezők zömét automatikus vonórúd- vagy kerékkormányzással szerelik fel, melyek garantálják az azonos nyomon járásokat forduláskor is (AutoTrail, Safe Track, GEM Trac, Intelli Trac stb.). A SelfTrail vonórúdkormányzásnál a csuklóponttal rendelkező vonórúd a traktor alsó függesztőkarjaihoz kerül bekötésre és közvetlenül képes leképezni a traktor nyomvonalát. A UniTrail vonórúdkormányzásnál beépített munkahenger mozgatja vízszintesen a vonórudat a traktor irányváltoztatását követve. A TrailTron automata vonórúd kormányzásnál szenzorok és szoftver vezérli a vonórúd szögállását, mindig pontosan követve a traktor irányvonalát. A kerékkormányzott intelligens futóműveknél féltengelyenként elektronikus szenzorokkal vezérelt hidraulikus kormányzásokat alkalmaznak, változtatva a járókerekek szögállását, de vonórúd vezérelte kerékkormányzással is lehet találkozni (AutoTrail). Valamivel bonyolultabb kerékkormányzásokat alkalmaznak a tandem, vagy ikertengelyes futóműveknél mivel kanyarodáskor az első és a hátsó tengelyeken eltérő szögállásban kell vezérelni a kerekeket (DoubleTrail).
A vontatott szántóföldi permetezők fékezett tengelyekkel készülnek, választható alternatív megoldásként hidraulikus is, de jellemzőbbek a légfékszerkezetek, alkalmazkodva a vontató traktorok kínálta lehetőségekhez.
Permetező felépítmények
A felépítmények fontos része a permetlétartály, amelynél fontos a bruttó és a nettó térfogatának összhangja, a folyadékáramlás és a tisztíthatóság szempontjából (meg a dizájn miatt is) a geometriai formája, ill. a súlyeloszlás miatti elhelyezése az alvázon. A tartályok zöme egyre jobb minőségű rugalmas műanyagból készül, ritkábban pedig (jellemzően a tengerentúlon) rozsdamentes acélból. A permetlétartály mellett a gépeken a mosáshoz, öblítéshez használható tiszta vizet tartalmazó tartály is elvárt követelmény, amelynek térfogata min. 10%-a a permetlétartálynak. Ezeken túl, külön kézmosó vizet tartalmazó (20–60 liter közötti űrtartalmú) tartály is előírás. Ezeket a tartályokat praktikus összeépítésekkel alakítják ki a konstruktőrök (pl. tartály a tartályban). Egyre inkább terjednek a gépeken az elektronikus digitális tartály töltöttségi szintjelző berendezések is. A permetlétartályok fontos tartozéka a hidraulikus, ritkábban a mechanikus keverő berendezés, amely gondoskodik a permetlé homogenitásáról. A korszerű vontatott gépeknél a keverés intenzitása a felhabzás megakadályozása érdekében szabályozható. Szintén a tartályok belső tartozékai a mosó berendezések, amelyek többnyire rotációs vagy lengőkeretes fúvókákból épülnek fel, amelyek intenzíven mossák át tiszta vízzel a tartályt, a felszívóvezeték szűrőit, a szivattyút és a permetlévezetékeket is (ENFO, iXclean Comfort vagy Pro, AutoDilute stb.).
A legkorszerűbb mosó-tisztító rendszerek a permetező terminálokról távvezérelhetők és a folyamat automatikusan zajlik le (John Deere AutoDilute, Amazon Amatron 3, Kuhn Rins Assist, Kverneland ENFO stb.). A gépek külső tisztításához egyre több gyártó mosóvezetéket, mosópisztolyt is elhelyez a gépen. Egyre nagyobb (300–450 l/min) teljesítményű permetlészivattyúkkal szerelik fel a permetezőket, hogy a folyamatos cirkulációs permetlé áramoltatáshoz és a belső intenzív keveréshez mindig megfelelő folyadékáram álljon rendelkezésre. Többnyire membrándugattyús-, ritkábban centrifugális (Horsch) permetlészivattyúk találhatók a gépeken a nagyobb teljesítményűeknél külön (gyakran opciósan), centrifugális gyors feltöltő szivattyúkat is beépítenek. A 4000 literes tartállyal rendelkező permetezők többségén 250–360 l/min teljesítményű, vagy ritkábban 2x200–260 l/min teljesítményű, 3–15 bar közötti nyomástartományban dolgozó duál szivattyúk találhatók.
Megfigyelhető, hogy az egyes modellek permetlészivattyújának teljesítménye a fejlesztésekkel folyamatosan növekszik. Az egyes modelleknél gyakran opcionálisan választható centrifugális feltöltő szivattyúk teljesítménye pedig általában 500 és 1000 l/min között változik. Ez utóbbiakkal néhány (3–8) perc alatt megtölthető a permetezőgépek tartálya, míg a permetlészivattyúkkal önfelszívó rendszerben, ennek 4-5-szöröse is lehet a feltöltési idő. A gépek feltöltésére a gyártók terminálról indítható automatikus feltöltő programokat is kínálnak (John Deere Solution Command). Ezekkel tovább csökkenthető a permetlétartályok feltöltésének ideje. A szivattyúk meghajtására egyre inkább a hagyományos TLT-hajtások mellett hidromotor meghajtások is terjednek, vagy alternatívaként választhatók. A szivattyúk szívó- és nyomó oldalain fontos a szerepe a szűrőknek a folyadékkörök zavartalan működése szempontjából. A legkorszerűbb permetezőkön szenzorok ellenőrzik a szűrők folyadékátbocsátásának csökkenését, ill. automata szűrőtisztító programokat is alkalmaznak (Hardi, Horsch, Kuhn stb.), az erre a célra felhasznált vizet a permetező a permetlékészítéshez használja fel. A permetező felépítmény elmaradhatatlan tartozéka a vegyszerbemosó és bekeverő tartály, amelynek a térfogata általában 40–60 liter között változik és a legtöbb gépen a hozzáférhetőség érdekében lehajtható (kihúzható, betolható) kivitelben alakítják ki, amely behajtva a permetlétartályhoz simulva, munka közben nem jelent akadályt. Ezek a vegyszerbekeverő bemosók a tartályba töltött folyékony vagy por alapú permetezőszereket centrifugális szórófejekkel, intenzív turbó vízárammal oldják fel és mossák be a tartályba (Power Injector Turbo, Filler, Power Fill, Vortex Turbo stb.). Az Agrotop fúvókagyártó legújabb technológiai fejlesztése, az easyFlow M zárt rendszerű, biztonságos mérőrendszerrel felszerelt a folyékony vegyszerbekeverője, amelynél a vegyszeres kanna csavaros kiöntő nyílása közvetlenül összeköthető a zárt vegyszerbekeverő nyílásával és szükséges mennyiségű vegyszer bemérve keverhető be. A göngyölegek mosására többsugarú vagy rotációs fúvókák és/vagy kézi mosó pisztolyok szolgálnak. A bezárt vegyszerbekeverő tartályt rendszerint bekapcsolják a gép mosóprogramjába is.
Szórókeretek
Konstrukciós felépítése jelentősen befolyásolja a permetezőgépek szórásminőségét. A munkaszélessége a permetező kapacitásának függvényében változik. A vontatott gépeknél több oldalanként (3–5) csuklós, összehajtható, 15–42 m közötti munkaszélességű változatokkal lehet találkozni. Készülhetnek U- és Z-profilú vagy zárt acélszelvényekből, rozsdamentes acélból, alumíniumból, rácsos, vagy szekrényes szerkezetben, ill. csőtartós (Lemken) kialakításban, sőt megjelentek már a szénszál erősítésű műanyag szórókeretek (Bargam, Hardi) is. Egyértelmű fejlesztési törekvések a szórókeret tömegének és lengésének csökkentése, az összecsukás és nyitási időket csökkentő mechanizmusok és vezérlő elektronikák alkalmazása, továbbá a fúvókatartó szórófejek fizikai hatásoktóli védelme. Többnyire lejtőkorrekciós ingás (Equilibra) felfüggesztésűek, 2 vagy 3D-s lengéscsillapítással rendelkeznek (Boom Trac) és zömében 0,5–2,5 m között állítható magasságúak. A magasságállító mechanizmusok között a hidraulikusan működtethető liftes és paralelogrammás rendszerek terjedtek el. A gépek zöménél az ultrahangos keretszintezés és az oldalankénti munkaszélesség-, ill. a szögállás változtatása (Broom Guard) már az alapfelszereltséghez tartozik (Distance Control, Boom Control). Egyes szórókeretek oldalszárnyai pozitív vagy negatív szögben is képesek követni a talajfelszín változásait. Talán külön nem is kell hangsúlyozni, hogy a szórókeret-beállítások a permetező terminálokról távvezérelhetők. Az irányított permetlésugaras permetezéshez a legtöbb gyártó kínál légfüggönyös (légzsákos vagy szekrényes) szórókereteket is (D-A-S). A szórókereteken az 50 cm-es szórófej (fúvóka) osztás a jellemző, de 25 cm-es (sűrű osztású) fúvókaosztással is lehet találkozni (Horsch Leeb). A szórógépeket kiszolgáló permetlévezetékek gyakran készülnek hosszú élettartamú rozsdamentes acélból. Legújabb fejlesztésű megoldásoknál a szórókeret permetlé vezetékének keresztmetszete szórófej szakaszonként, a szórókeret vége felé a mennyiségszabályzás miatt csökkenő. Gyakran építenek be a vezetékekbe szakaszszűrőket is. A szórófejek folyamatos permetléellátására állandó nyomás alatti cirkulációs rendszereket alkalmazzák a gyártók (DUS, PrimaFlow, Bypass stb.), így minden pillanatban állandó koncentrációjú permetlé áll rendelkezésre a fúvókáknál. A szórókereteken egyedi vagy (kettős, hármas, négyes) csoportos szórófejtartókat, illetve szórófejbetéteket alkalmaznak. Ez utóbbiak nagy előnye, hogy a permetezési feltételek változása esetén nem kell a szórófejbetéteket cserélni, csupán a szórófejtartót kell egy kézmozdulattal átállítani (revolver szórófejtartók). Természetesen ezekben többféle szórófejbetét kerül beszerelésre. Kapható a piacon olyan variábilis csoportos kialakítású szórófej is, amelynél a permetező termináljáról távműködtetéssel helyezhetők üzembe az egyes szórófejek (TeeJet QJS Vario). A gyom- vagy növényi betegségek előfordulását dokumentáló térkép (F-GPS) alapján dolgozó GPS-vezérlésű permetezők szórófejei egyenként, vagy elektronikus vezérléssel működtethetők. Ezeket többféle csoportos (Tandem, Tridem, Quatro) szórófejtartókkal szerelik fel, amelyekben a szórófejek szelektíven hozhatók működésbe.
A permetezés minőségére jelentős kihatással van a permetező fúvókák megválasztása.
Permetező fúvókák és vezérlésük
A fúvókagyártók (Agrotop, Albuz, Hypro, Lechler, TeeJet stb.) mindenféle permetezési körülményhez – növényféleséghez, ill. annak fejlettségi állapotához, permetezőszerhez (gyomirtó, gombaölő, rovarölő, növekedésszabályzó, desszikáló stb.), elsodródási feltételekhez, kijuttatandó permetlémennyiséghez, cseppmérethez, munkasebességhez stb. – javasolnak és kínálnak permetező fúvókákat.
Ezeknek a paramétereit, ill. annak változását táblázatokkal és diagramokkal mutatják be, amelyek a forgalmazóknál és a gyártói képviseleteknél beszerezhetők, és a kiválasztásnál lehet rájuk támaszkodni.
Fúvókát csak megfelelő tanácsadás és konzultáció mellett szabad vásárolni. Az egyes fúvókatípusok eltérő cseppképzéssel dolgoznak. A hagyományos ütközőlapos fúvókák szórásképe nem olyan szabályos és egyenletes, mint a 110–120˚-os réselt fúvókáké. Ez utóbbiak közül az aszimmetrikus vagy kettős réses fúvókák cseppképzése és szórásképe felel meg leginkább a szántföldi síkpermetezés követelményeinek. Nagyobb méretű cseppképzéssel és kisebb elsodródással, jó permetfedettséggel dolgoznak az injektoros (légbeszívásos) permetező fúvókák, amelyeket akkor célszerű választani, ha nagyobb a permetcseppek elsodródási veszélye. A fúvókák megválasztása során a 100–300 µm közötti cseppmérettel dolgozókat célszerű előnyben részesíteni. A 100 µm alatti cseppek könnyen elsodródnak, ill. meleg időben gyorsan elpárolognak. A nagyobb (400–500 µm) méretű permetcseppek pedig megfolynak és lecsorognak a levelekről. A permetező fúvókabetétek rozsdamentes acélból, sárgarézből, kerámiából és műanyagból (PP, POM) készülnek. A műanyagok a legelterjedtebbek, mert olcsóbbak, de gyorsabban is kopnak, mint pl. a keményebb kerámiából készült fúvókák. Meglepő, de a rozsdamentes acélból vagy rézből készült fúvókák jobban kopnak, mint a kemény műanyagból készültek. A műanyagból készült különböző teljesítményű fúvókákat eltérő színekben (pl. narancssárgától a szürkéig) gyártják és feliratokkal, ill. kódszámokkal látják el, így megkönnyítik azok kiválasztását a katalógusból. A közelmúlt fejlesztéseinek eredményei a fúvókák elektronikusan vezérelt, nagy frekvenciás pulzáltatása (PWM-Pulse Width Modulation/JD ExactApply), amelyeknél a cseppméret függetlenül a kijuttatott mennyiségtől állandó marad, vagy automatikusan hozzárendeli a cseppmérethez a nyomást (DynaJet Flex). A szomszédos fúvókák mindig felváltva pulzálnak, így nem befolyásolják egymás szóráskúpjait. A szántóföldi permetezőkön rendszerint csoportos fúvókatartókat és 250–450 µm cseppképzésű elsodródás csökkentő vagy injektoros, ill. aszimmetrikus szórású Hi Speed fúvókákat alkalmaznak. A szórókeret szakaszolása, a szórófejek csoportos (Section Control) vagy egyenkénti (EDS, TSD, Eltec Pro stb.) ki- és bekapcsolása és vezérlése a precíziós permetezés fontos követelménye, amely DGPS, vagy RTK GPS-kapcsolatban a permetezők termináljáról, vagy ISOBUS-terminálokról vezérelhető. A francia Tecnoma OSS+ fúvóka vezérlése a permetezőgép kanyarodásakor képes a kanyarodó ív belsejétől kifelé változtatni, a szórókeret szélességéig állandó dózison (l/ha) tartani a permetlé-kijuttatást. A szórófejek jellemzően mágnesszelepes csepegésgátlóval szereltek, de a fúvókák működésének egyedi ellenőrzésére is építenek be szenzorokat (Lemken ESC), amely azonnal jelzi a terminálon keresztül a vezetőnek a permetező fúvóka hibás működését. Az éjszakai permetezéshez LED-es fúvóka megvilágító, vagy LED-es szórókeret fényszórókat is alkalmaznak a gépeken.
A legtöbb gyártó a nagy teljesítményű permetezőgépéhez hátsó tolató és ellenőrző kamerát is kínál, akár éjjellátó kivitelben is.
Permetezőgép vezérlések, terminálok, automatikák
A vontatott szántóföldi permetezőkhöz a gyártók kínálatából többféle tudású és funkciójú vezérlőterminál választható. Az egyszerűbb terminálok (Amas Spray, Spraydos, Easy Spray stb.) a permetezőgép távvezérlésére és a működés ellenőrzésére használhatók, biztosítják a sebességarányos permetlé-kijuttatást, kijelzik a beállított dózisértékeket, a tartálytelítettségét, a szórókeret pozicionálását, vezérlik a keretcsukást és -nyitást, vagy a feltöltési és mosási programot. A GPS- és ISOBUS-kapcsolatban működő sorvezetővel és automata kormányzással összhangban működő terminálok automatikus szakasz- vagy szórófejvezérlésre, helyspecifikus permetezésre, permetezési dokumentációk (ASD, Field Nav stb.) készítésére is alkalmazhatók (Amatron 3, IsoMatch, GEO Control, MCI és HD 12 pad, Teejet Matrix, Comfort-Terminal stb.). Az ISOBUS-interfésszel rendelkező permetezők egy része nem igényel külön terminált, ha a traktoron az AEF-paraméterekkel rendelkező univerzális CCI 200 terminál található.
A permetezés minőségének megőrzéséhez egyes gyártók szélsebességmérőt és szélirányjelzőt, ill. mobil időjárás-érzékelő berendezést is kínálnak a gépeikhez, amelyek a fedélzeti terminálon keresztül (a mindenkori időjárási viszonyoknak megfelelően) korrigálhatják a permetezőgép beállítási adatait (John Deere , Dammann).
Dr. Hajdú JózsefA cikk szerzője: Dr. Hajdú József